Vraag over Grip?

Vind hier uw antwoord

Het kan voorkomen dat het aanmelden of registreren van Grip niet goed lukt. Hieronder vertellen we wat je nu al kunt doen om Grip toch goed te laten werken.

Problemen met Grip

  1. Open de App Store of Play Store > Zoek 'Grip' en tik op 'Update'.
  2. Open Grip > Ga naar 'Profiel’ > Tik op 'Grip-account' > Kies 'Verwijder Grip-account'> 'Ja verwijderen'. 
  3. Tik op 'Aan de slag!' > Selecteer 'Ik heb al een account' > Vul je telefoonnummer in > Wacht op SMS > Vul SMS in > Vul je bankgegevens in > Vul je identificatiecode in (dit is je code van Mobiel Bankieren) > Kies een nieuwe identificatiecode > Bevestig de code >  Je ziet nu je gegevens.
  • Belangrijk: selecteer niet 'Ik heb mijn account verwijderd' of 'Grip is nieuw voor mij'. Heb je toch de verkeerde optie gekozen? Voer dan stap 2 en 3 opnieuw uit.
  1. Open de App Store of Play Store > Zoek 'Grip' > tik op 'Update'.
  2. Open de Mobiel Bankieren App > Log in met je identificatiecode (dus niet met Touch ID of Vingerafdruk). Als het niet lukt om in te loggen, registreer opnieuw en volg de stappen in Mobiel Bankieren.
  3. Controleer op het scherm waar je de identificatiecode invoert of het juiste rekeningnummer en pasnummer ingevoerd zijn. Dit kan via 'Hoe kunnen wij je helpen bij het inloggen'.
  4. Open Grip > Ga verder met de stappen.
  1. Open de App Store of Play Store > Zoek 'Grip' > Tik op 'Update'.
  2. Open Grip > Log in. Krijg je de melding 'Telefoonnummer geblokkeerd' / 'Inlogcode is geblokkeerd'? Wacht dan 24 uur.
  3. Open Grip > Vul je telefoonnummer opnieuw in om een SMS te ontvangen.

Open Grip > Log in. Krijg je de melding: 'Er gaat iets mis met jouw toestelregistratie?' Tik op 'OK' en stuur ons een berichtje. We zullen je account handmatig autoriseren.

Tip

Algemeen

De Grip app geeft u een overzicht van uw inkomsten en uitgaven. De app zet uw bij- en afschrijvingen automatisch in categorieën. U kunt per categorie een budget instellen. Als u het budget bijna heeft bereikt, krijgt u een pushbericht. Met Grip kunt u geen geld overboeken. Gebruik hiervoor de Mobiel Bankieren app.

U kunt Grip gebruiken als u een particuliere ABN AMRO klant bent met 1 of meer betaalrekeningen en 18 jaar of ouder bent. Om een rekening aan Grip toe te voegen moet u gebruikmaken van de Mobiel Bankieren app. Ook bunq premium klanten kunnen Grip gebruiken.

Met Grip krijgt u op een overzichtelijke manier extra inzicht in uw geldzaken. De Mobiel Bankieren app gebruikt u om geld over te boeken en uw actuele bij- en afschrijvingen te bekijken.

Log in. Ga naar 'Profiel' en kies 'Grip-account'. Kies daar 'Telefoonnummer wijzigen'.

Registreren en inloggen

Problemen met registreren? Download de Mobiel Bankieren app (opnieuw). Had u Grip al een keer eerder gebruikt? Geef dan bij de registratie aan dat u al een Grip-account heeft.

We gaan Grip ook openstellen voor niet-ABN AMRO klanten. Hierdoor kunt u niet meer met uw ABN AMRO identificatiecode inloggen. Maak daarom snel een nieuwe code van 6 cijfers aan. Dat is heel simpel. Open de geüpdatete app en volg de stappen. Heeft u een toestel met Vingerafdruk, Touch ID of Face ID? Dan kunt u daar ook mee inloggen.

Rekeningen

U kunt uw ABN AMRO betaal- en spaarrekeningen die u in de Mobiel Bankieren app gebruikt, toevoegen aan Grip. Rekeningen waarvoor u gemachtigd bent zijn niet zichtbaar in de Grip app. Tijdens het registreren voor Grip bepaalt u zelf welke rekeningen u in Grip wilt gebruiken. Wilt u na het registreren rekeningen aan- of uitzetten? Ga naar de tab 'Rekeningen'. Kies bovenin voor 'Sparen' of 'Elke dag' (betaalrekeningen). Zet de rekening op actief of inactief.

U kunt een bunq-rekening toevoegen als u een bunq premium gebruiker bent. Ga in de Grip app naar 'Profiel'. Kies naast het kopje 'Banken' voor 'Nieuwe toevoegen'. Hier wordt u gevraagd uw API key in te vullen. Deze key moet u eerst maken in uw bunq-app. Log in bij uw bunq-app en ga naar uw profiel. Kies dan 'Beveiliging & instellingen >  Developers > API keys'. Maak een API key aan en kopieer deze. Plak de key dan in de Grip app.

Creditcards

Activeer eerst uw ABN AMRO Credit Card in de Mobiel Bankieren app. Ga dan in de Grip app naar de tab 'Rekeningen'. Kies bovenin voor 'Elke dag' (betaalrekeningen) en voeg uw creditcardgegevens toe, of verwijder deze.

De Grip app gebruikt de ABN AMRO Credit Card gegevens, zoals door ICS (Internationaal Card Services) aangeleverd aan ABN AMRO. ICS is verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van uw creditcardgegevens.

Instellingen

De budgetten staan in uw overzicht. Scroll naar beneden tot 'Budget'.

Scroll in uw overzicht in Grip naar beneden tot 'Budget'. Rechts daarvan kunt u kiezen voor 'Nieuw budget'.

U kunt zelf instellen wanneer u een pushbericht wilt ontvangen. Bijvoorbeeld wanneer u een grote uitgave heeft gedaan of als u bijna over uw budget heen bent. Zo weet u altijd wat er gebeurt op uw rekeningen. Ga naar 'Profiel' > 'Pushberichten'.

In Grip staat het begin van de maand standaard ingesteld op de 1e van de maand. Maar uw salaris komt meestal niet op de eerste dag van de maand. Daar heeft Grip een oplossing voor. Stel zelf in wanneer u wilt beginnen met budgetplannen. Ga naar 'Profiel' en kies bij maandstart voor 'Als ik salaris ontvang'. Vul dan een datum in. Let op: als uw maand start op 25 maart, heet dit in de app de maand april. Want het grootste deel van de dagen valt in april.

Categoriseren

Al uw bij- en afschrijvingen zijn anders. Om u meer inzicht te geven in uw inkomsten en uitgaven deelt Grip  deze automatisch in bepaalde categorieën in. Zo ziet u bijvoorbeeld snel hoeveel u uitgeeft aan boodschappen. De bij- en afschrijvingen die Grip niet herkent, komen in de categorie 'Niet gecategoriseerd'. Deze kunt u vervolgens zelf in een van de bestaande categorieën plaatsen.

Nee, u kunt niet zelf categorieën maken. U kunt wel uw bij- en afschrijvingen verplaatsen naar een andere categorie (zie de uitleg hieronder). Zelf inkomsten en uitgaven groeperen? Maak dan uw eigen tags.

Ja, dit kunt u altijd aanpassen. Klik hiervoor op de bij- of afschrijving en vervolgens op de bestaande categorie. Daarna kunt u een nieuwe categorie kiezen en eventueel aangeven of de categorie ook voor dezelfde soort bij- of afschrijvingen aangepast moet worden.

Dit kan op twee manieren:

  1. Kies individuele bij- en afschrijvingen die nog niet ingedeeld zijn en voeg die aan een categorie toe. Klik hiervoor op de bij- of afschrijving en vervolgens op de categorie die u wilt. U kunt eventueel aangeven of de categorie ook voor soortgelijke bij- of afschrijvingen aangepast moet worden.
  2. Help de app met het indelen van categorieën via 'Profiel' > 'Categoriseer nog meer uitgaven'. De app laat u zien wat de zeven bij- of afschrijvingen zijn die de grootste invloed hebben op het percentage gecategoriseerde transacties. Deel deze zelf in.

Als u een bepaalde bij- of afschrijving in een categorie heeft gezet, onthoudt Grip dat. Bij toekomstige bij- of afschrijvingen zet de app deze automatisch in de juiste categorie.

Nee, Grip onthoudt in welke categorie u een bepaalde betaling heeft gezet. Toekomstige betalingen zet Grip dus automatisch in de juiste categorie.

Met een tag kunt u zelf bepaalde uitgaven en inkomsten groeperen. Bijvoorbeeld alle uitgaven die u op reis doet. Dat doet u zo: klik op een bij- of afschrijving. Klik in het witte veld op 'Tag toevoegen'. Vul vervolgens een naam voor uw tag in en klik op ‘Opslaan’.

Om een overzicht te krijgen van alle bij- of afschrijvingen met dezelfde tag, klikt u op de tag in een bij- of afschrijving. Of voer in het zoekveld de naam van de tag in.

Dat is op dit moment niet mogelijk. U kunt een bij- of afschrijving wel taggen of een notitie toevoegen aan de bij- of afschrijving.

Is er een bij- of afschrijving die u niet mee wilt nemen in de grafieken en berekeningen van Grip? Bijvoorbeeld een eenmalige betaling die niet hoort bij uw normale inkomsten of uitgaven? Klik dan op de bij- of afschrijving en kies bij de categorie 'Sluit uit'. Hierdoor wordt de bij- of afschrijving niet meegenomen in de grafieken en de berekening van 'Over van inkomsten'. De bij- of afschrijving kunt u wel blijven zien in het overzicht met inkomsten en uitgaven.

Transfers zijn overboekingen tussen uw eigen rekeningen. Bijvoorbeeld als u geld overboekt naar een gezamenlijke betaalrekening die ook in Grip zit. Deze overboekingen staan niet in de grafieken en berekeningen van Grip.

Gebruik

Dat kan niet. Het doel van Grip is om u meer inzicht te geven in uw inkomsten en uitgaven.

'Over van inkomsten' is het verschil tussen alle inkomsten en alle uitgaven in een maand. Bij 'Over van inkomsten' ziet u hoeveel euro u meer of minder dan gemiddeld over heeft in deze maand. Dit gemiddelde wordt berekend op basis van uw inkomsten en uitgaven in het verleden.

Het kan zijn dat uw saldo in de app niet gelijk is aan het saldo in Internet Bankieren en/of Mobiel Bankieren. In dit geval gaat u uit van het saldo in Internet Bankieren en/of Mobiel Bankieren.

Dan kan niet. Grip categoriseert uw uitgaven zelf, en kan geen administratiesystemen inlezen.

Apparaten

U heeft een iPhone nodig met minimaal iOS10 of een Android toestel met minimaal Android 5.