Naar de navigatie Naar de inhoud

Veelgestelde vragen over de Grip app

Algemeen

  • Wat kan ik met Grip?

    Met Grip krijgt u heel gemakkelijk inzicht in uw financiën. Uw bij- en afschrijvingen worden door de app in categorieën ingedeeld. En u ziet op elk moment hoeveel geld u nog over heeft van uw maandelijkse inkomsten. Ook kunt u met Grip budgetten aanmaken: u stelt dan per categorie in wat u per periode maximaal wilt uitgeven. U kunt ook pushberichten ontvangen, bijvoorbeeld wanneer u bijna over uw budget gaat.

  • Voor wie is deze app gemaakt?

    Grip is er voor iedereen vanaf 16 jaar met een betaalrekening en Mobiel Bankieren bij ABN AMRO. 

  • Wat is het verschil tussen Grip en de Mobiel Bankieren app?

    Met Grip krijgt u op een overzichtelijke manier extra inzicht in uw financiële situatie, doordat uw bij- en afschrijvingen in categorieën ingedeeld worden en u in de app budgetten en meldingen kunt instellen. Mobiel Bankieren gebruikt u om geld over te maken en uw actuele bij- en afschrijvingen te bekijken.

Instellen

  • Hoe kan ik een rekening toevoegen of verwijderen?

    Al uw eigen betaal- en spaarrekeningen zijn opgenomen in Grip. Als u ook een ABN AMRO Credit Card heeft en deze heeft geactiveerd in Mobiel Bankieren, dan kunt u deze ook selecteren in Grip. Tijdens het registreren voor Grip, bepaalt u zelf welke rekeningen u in Grip wilt gebruiken. Nadat u de app heeft geïnstalleerd kunt u de rekeningen toevoegen. Voor iOS kan dit via 'Meer' - 'Instellingen' - 'Beheer rekeningen'. Voor Android via 'Instellingen' - 'Algemeen' - 'Beheer rekeningen'. U kunt via deze stappen de rekeningen later ook weer 'uitzetten' of extra rekeningen toevoegen.

  • Hoe stel ik mijn push-notificaties in?

    U kunt zelf instellen wanneer u een push-notificatie wilt ontvangen. Bijvoorbeeld wanneer u een grote uitgave heeft gedaan of als u bijna over uw budget heen bent. Zo bent u altijd op de hoogte van wat er gebeurt op uw rekeningen. Voor iOS stelt u notificaties in via 'Meer' - 'Instellingen' of 'Algemeen' - 'Push-notificaties'. Voor Android gaat u naar 'Instellingen' - 'Algemeen' - 'Push-notifications'.

  • Hoe kan ik het begin van mijn maand instellen?

    Voor iOS stelt u via 'Meer' - 'Instellingen' in wanneer u wilt dat uw maand start. Voor Android gaat u naar 'Instellingen' - 'Algemeen'.

  • Hoe voeg ik de gegevens van mijn ABN AMRO Credit Card toe aan de Grip app?

    Dit is alleen mogelijk als u uw ABN AMRO Credit Card in de Mobiel Bankieren app van ABN AMRO heeft geactiveerd. Vervolgens gaat u in de Grip app op iOS naar 'Meer' > 'Instellingen' > 'Beheer rekeningen'. In de Grip app van Android gaat u naar 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Beheer rekeningen'. Hier kunt u uw creditcardgegevens toevoegen aan Grip en later ook weer verwijderen.

Categoriseren inkomsten en uitgaven

  • Wat betekent het categoriseren van inkomsten en uitgaven?

    Al uw bij- en afschrijvingen zijn uniek. Om u meer inzicht te geven in uw inkomsten en uitgaven deelt ABN AMRO deze automatisch in bepaalde categorieën in. Zo ziet u bijvoorbeeld snel hoeveel u uitgeeft aan boodschappen. De bij- en afschrijvingen die onze systemen niet herkennen komen in de categorie 'Niet gecategoriseerd'. Deze kunt u vervolgens zelf in een van de bestaande categorieën plaatsen.

  • Kan ik mijn eigen categorieën maken?

    Het is niet mogelijk om zelf categorieën te maken. U kunt uw bij- en afschrijvingen wel handmatig opnieuw in categorieën indelen. Als u een bij- of afschrijving aan een categorie toevoegt, herkent de app vergelijkbare transacties. Deze kunt u dan ook aan dezelfde categorie toevoegen.

  • Kan ik de categorie van een bij- of afschrijving handmatig aanpassen?

    Ja, dit kunt u altijd aanpassen. Klik hiervoor op de bij- of afschrijving en vervolgens op de bestaande categorie. Daarna kunt u een nieuwe categorie selecteren en eventueel aangeven of de categorie ook voor soortgelijke bij- of afschrijvingen aangepast moet worden.

  • Hoe kan ik al mijn bij- en afschrijvingen in categorieën toevoegen?

    Dit kan op twee manieren:

    • Selecteer individuele bij- en afschrijvingen die nog niet ingedeeld zijn en voeg die aan een categorie toe. Klik hiervoor op de bij- of afschrijving en vervolgens op de gewenste categorie. U kunt eventueel aangeven of de categorie ook voor soortgelijke bij- of afschrijvingen aangepast moet worden.

    • Help de app met het indelen van categorieën via 'Meer - Instellingen - Categoriseer nog meer uitgaven'. De app vraagt u om de zeven bij- of afschrijvingen in categorieën in te delen die de grootste invloed hebben op het percentage gecategoriseerde transacties.

    Op het moment dat u een bepaalde bij- of afschrijving in een categorie heeft gezet, onthoudt Grip dat. Bij toekomstige bij- of afschrijvingen zet de app deze automatisch in de juiste categorie.

  • Moet ik een betaling bij dezelfde winkel elke keer opnieuw categoriseren?

    Nee, op het moment dat u een bepaalde afschrijving in een categorie heeft gezet, onthoudt Grip dat. Bij toekomstige afschrijvingen zet de app deze dus automatisch in de juiste categorie.

  • Hoe werkt het taggen van een bij- of afschrijving?

    Met een tag kunt u zelf bepaalde uitgaven en inkomsten groeperen. Bijvoorbeeld alle uitgaven die u op reis doet. Dat doet u zo: Klik op een bij- of afschrijving. Klink in het omschrijvingsveld op 'Voeg tag toe'. Vul vervolgens bij 'tag' een naam voor uw tag in. 
    Om een overzicht te krijgen van alle bij- of afschrijvingen met dezelfde tag, klikt u op de tag in een bij- of afschrijving of voer in het zoekveld de naam van de tag in.

  • Kan ik een bij- of afschrijving verdelen over meerdere categorieën?

    Nee, dat is op dit moment niet mogelijk. U kunt een bij- of afschrijving wel 'taggen' of de omschrijving in de app aanpassen.

  • Kan ik een bij- of afschrijving uitsluiten van mijn financieel overzicht?

    Is er een bij- of afschrijving die u niet mee wil nemen in uw financieel overzicht? Bijvoorbeeld een grote uitgave die niet representatief is voor uw normale financiële situatie? Klik dan op de bij- of afschrijving en selecteer bij de categoriekeuze voor 'Sluit uit'. Hierdoor wordt de bij- of afschrijving niet meegenomen in de grafieken en de berekening van 'Over van inkomsten'. De bij- of afschrijving blijft wel zichtbaar in het overzicht.

  • Wat zijn 'Transfers'?

    Overboekingen tussen uw eigen rekeningen worden automatisch als 'transfer' ingedeeld. Deze overboekingen worden niet meegenomen in de grafieken en berekeningen. Ook overboekingen naar derden kunt u als 'transfer' indelen.

Gebruik

  • Kan ik geld overmaken met de app?

    Nee, dat is niet mogelijk. Het doel van Grip is om u meer inzicht te geven in uw inkomsten en uitgaven.

  • Kan ik mijn identificatiecode wijzigen in de app?

    Uw identificatiecode kunt u alleen wijzigen in Mobiel Bankieren of Internet Bankieren, niet in Grip.

  • Waarom zie ik niet al mijn rekeningen in de app?

    Alle betaal-en spaarrekeningen die u ook in de Mobiel Bankieren app kan selecteren, zijn opgenomen in Grip. Om specifieke rekeningen aan of uit te zetten, gaat u voor iOS naar 'Meer' - 'Instellingen' - 'Beheer rekeningen' en voor Android naar 'Instellingen' - 'Algemeen' - 'Beheer rekeningen'. U kunt ook de gegevens van uw ABN AMRO Credit Card toevoegen in de Grip app, als u deze heeft geactiveerd in de Mobiel Bankieren app.

  • Hoe wordt 'Over van inkomsten' berekend?

    Over van inkomsten is het verschil tussen alle inkomsten en alle uitgaven in de door u ingestelde periode. Bij 'Over van inkomsten' ziet u hoeveel euro u meer of minder dan gemiddeld over heeft in deze maand. Dit gemiddelde wordt berekend op basis van uw inkomsten en uitgaven in het verleden.

  • Het saldo van Grip komt niet overeen met Internet Bankieren en/of Mobiel Bankieren. Hoe kan dat?

    Het kan zijn dat uw saldo in de app niet gelijk is aan het saldo in Internet Bankieren en/of Mobiel Bankieren. In dit geval is het saldo in Internet Bankieren en/of Mobiel Bankieren leidend.

  • Kan ik mijn eigen administratie importeren naar de app?

    Nee, dat kan niet. Grip categoriseert uw uitgaven zelf, en kan geen administratiesystemen inlezen. Het is natuurlijk wel mogelijk om meerdere rekeningen van ABN AMRO toe te voegen. Grip brengt de transacties van deze rekeningen vervolgens samen in één financieel overzicht.

  • Kan ik mijn gegevens vanuit de app exporteren, bijvoorbeeld naar Excel?

    Nee, dat is niet mogelijk.

  • Welke ABN AMRO Credit Card gegevens gebruikt de Grip app?

    De Grip app gebruikt de ABN AMRO Credit Card gegevens, zoals aangeleverd door ICS (Internationaal Card Services) aan ABN AMRO. ICS is verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van uw creditcardgegevens.

  • Hoe kan ik de gegevens van mijn creditcard uit het overzicht van Grip halen?

    Dat kan door uw ABN AMRO Credit Card te deselecteren in de app (iOS: 'Meer' > 'Instellingen' > 'Beheer rekeningen'. Android: 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Beheer rekeningen'.) Vanaf dat moment zij uw creditcardgegevens niet meer zichtbaar in de Grip app. Er wordt geen rekening meer gehouden met deze gegevens in de verschillende functionaliteiten van de app.

  • Welke creditcards kan ik bekijken in de Grip App?

    U kunt zowel een ABN AMRO Credit Card als een ABN AMRO Gold Card toevoegen aan uw overzicht. Heeft u een of meer extra creditcards, bijvoorbeeld voor uw partner? Dan kan alleen de hoofdcardhouder de creditcard toevoegen en bekijken. Hij of zij ziet alle betalingen, ook van de extra cards.

Apparaten

  • Welke versie van iOS of Android heb ik nodig om Grip te gebruiken?

    U heeft een iPhone nodig met minimaal iOS9 of een Android toestel met minimaal OS 4.4.

  • Kan ik Grip gebruiken op Windows Phone?

    Grip is helaas niet beschikbaar voor Windows Phone.

  • Is Grip ook beschikbaar via Internet Bankieren?

    Nee, u kunt Grip alleen gebruiken op uw mobiele telefoon.

Hulp nodig? 
U kunt ons 24/7 bereiken.

Bel met onze medewerkers

Weet u precies wat u besteedt?

Meer controle op uw geld met Grip

Met Grip weet je precies wat je per maand aan koffie uitgeeft

Een kop koffie to go, een lunch in de stad of een extra zak chips in uw boodschappenmand. Naast uw vaste lasten kunnen de kosten van kleine uitgaven snel oplopen. Met de Grip app weet u precies waar uw geld naartoe gaat en houdt u de controle.