Naar de navigatie Naar de inhoud

Schenking is een goede start

Het familiebedrijf van Ben Derksen

Tandarts Ben Derksen (60 jaar) bouwde in 35 jaar tijd een goed lopende praktijk op. Hij specialiseerde zich tot implantoloog, gnatholoog en restauratief tandarts.

Familiebedrijf

7 jaar geleden kochten Ben en zijn vrouw Margreet (58) de prachtige boerderij waar hun Tandartspraktijk Rijnzigt zit. 'Na de verhuizing kwam onze dochter Bente (30) bij ons werken als praktijkmanager. Zo zijn we een echt familiebedrijf geworden', vertelt Margreet. De familie regelt alle financiële zaken bij ABN AMRO, zowel zakelijk als privé.

Waterdichte schenking

'Om Bente een goede start te geven op de woningmarkt, wilden we haar een schenking doen', zegt Margreet. Met hulp van de hypotheekadviseur legden ze alles fiscaal en juridisch waterdicht vast. 'Pas geleden kreeg ik weer een schenking en die konden we toen heel vlot per e-mail regelen', blikt Bente terug.

Bedrijf voortzetten

Tot ieders verrassing besluit zoon Wiebe (28) in de voetsporen van zijn vader te treden. Om zijn studie Tandheelkunde te kunnen betalen, ontvangt ook hij een schenking van zijn ouders. Binnenkort is Wiebe klaar met zijn specialisatie en gaat hij 3 dagen per week in de familiepraktijk werken. Als zijn proefschrift is afgerond, wil hij verder gaan met het familiebedrijf.

Schenking is een goede start

Op tijd aan later denken

Aan stoppen denkt Ben voorlopig nog niet. Al beseft hij wel dat hij op tijd aan later moet denken. 'Ik kan een hoop verkeerd doen als ik niet tijdig de juiste stappen zet. Als Wiebe 3 jaar bij ons in loondienst is, kan ik hem het bedrijf "fiscaal gunstig" schenken. Dan kan hij ons loon betalen.'

Vast contactpersoon

Om de overdracht van vermogen en het bedrijf in goede banen te leiden, spreekt de familie vaak met ABN AMRO. 'Dat we een vast contactpersoon hebben, maakt het persoonlijk. We weten wie we bellen en krijgen altijd een duidelijk antwoord. Zo kan ik me blijven focussen op het werk', aldus een tevreden Ben Derksen.

Vragen over later?

Heeft u vragen over later? U kunt ze aan ons stellen op Facebook, Twitter of LinkedIn. Wij pikken uw vraag op en we gaan ermee aan de slag. We zorgen dat u een antwoord krijgt waar u iets aan heeft. Voor nu en voor later.

Verder praten over later

Wilt u direct dieper ingaan op uw financiële toekomst? Over wat u moet aanpakken om later nu beter te maken? De adviseurs van ABN AMRO helpen u graag. Wij gaan samen met u op zoek naar de oplossing die het beste bij u past.

Hulp nodig? Bel met onze medewerkers. Dat kan 24 uur per dag, 7 dagen per week.

0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten)

Tip: probeer Mobiel Bankieren

Bankieren waar en wanneer u wilt

Gebruik de acceptgiroscanner

Wist u dat de app bijna hetzelfde werkt als Internet Bankieren, maar dan op uw smartphone of tablet? Dat is handig. Want zo heeft u overal en altijd uw bankzaken binnen handbereik. Probeer het zelf.

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief