Naar de navigatie Naar de inhoud

Uw gezamenlijke betaalrekening

Uw gezamenlijke betaalrekening

Gezamenlijke (en/of) betaalrekeningen worden meestal gebruikt om de huishoudelijke uitgaven te doen. Als u uit elkaar gaat, wilt u deze rekening waarschijnlijk zo snel mogelijk opheffen. Toch is het verstandig om deze rekening nog even aan te houden zolang u gezamenlijke kosten moet betalen. Zo voorkomt u onnodige incasso's en boetes. Zodra er geen één betaling meer op uw beide namen staat, kunt u de gezamenlijke rekening opheffen.

Nog voor de scheiding definitief is uitgesproken, kan uw adviseur al bepaalde producten voor u openen. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe betaalrekening of betaalpakket die alleen op uw naam komt te staan.

 

Uw eigen betaalrekening

Nu u alleen verder gaat, heeft u een eigen betaalrekening nodig als u die nog niet heeft. U heeft 2 mogelijkheden:

  • U zet de gezamenlijke rekening met het bijbehorende betaalpakket op uw naam voort. Zo behoudt u het rekeningnummer. Er moet dan wel een nieuw contract worden afgesloten. Het bestaande contract zegt u samen op.

  • U zegt beiden de gezamenlijke betaalrekening op en verdeelt het saldo. Als er sprake is van roodstand op de betaalrekening, dan bent u er beiden aansprakelijk voor dat deze wordt aangevuld. U opent vervolgens allebei een nieuwe rekening als u die nog niet heeft.

Uw bankpassen

Zet u de gezamenlijke rekening alleen voort? Dan kunt u een nieuwe bankpas aanvragen die alleen op uw naam staat. Dit is overigens niet noodzakelijk, want de bankpas die bij de rekening hoort, blijft gewoon geldig.
Als u een nieuwe eigen rekening opent, ontvangt u uiteraard een nieuwe, bijbehorende bankpas. De partner die de gezamenlijke rekening heeft opgezegd, levert de bankpas in bij een kantoor van ABN AMRO.

 

Limiet op uw betaalrekening

Heeft u een Privélimiet Plus om rood te kunnen staan op de gezamenlijke betaalrekening? Op het moment dat de gezamenlijke rekening over wordt gezet op naam van één van beide zal opnieuw getoetst worden of u de limiet mag behouden. Is dit niet het geval, dan zal de limiet op uw rekening worden verkleind of komen te vervallen.
Staat u rood op de gezamenlijke betaalrekening op het moment van scheiding? Dan moet u samen zorgen dat het tekort wordt aangevuld.

Internet Bankieren

Bij een gezamenlijke betaalrekening, of een gezamenlijk betaalpakket, hebben meestal beide partners toegang tot de rekening via Internet Bankieren. Als de rekening of het pakket op één naam wordt voortgezet, vergeet dan niet om het contract Internet Bankieren voor de ander op te zeggen. Dit kunt u doen via een kantoor van ABN AMRO of via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten).

ABN AMRO heeft hiervoor van u beiden een handtekening nodig. Denk daarbij ook aan het opheffen van machtigingen voor Internet Bankieren op elkaars individuele privérekeningen.

 

Uw creditcard

Bent u in het bezit bent van een ABN AMRO Credit Card en bent u de hoofdkaarthouder? Dan kunt u de creditcard voorzetten. Wijzigt de rekening waarvan de creditcardbestedingen worden geïncasseerd? Vergeet dan niet deze wijziging door te geven via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten), uw Preferred Banking team of bij een kantoor van ABN AMRO.
Hebt u voor uw partner een extra creditcard aangevraagd? Dan zegt u deze op. Uw partner kan eventueel zelf een nieuwe creditcard aanvragen.

Periodieke overboekingen en incasso's

Van de gezamenlijke rekening worden vaak periodieke overboekingen afgeschreven. Degene die de opdracht tot periodieke overboeking heeft gegeven, kan deze stopzetten via Internet Bankieren of bij een kantoor van ABN AMRO. Het intrekken van incassovolmachten gaat via een rode kaart, die u bij elk kantoor kunt ophalen.

Stel een vraag aan een adviseur

email facebook twitterVia e-mail
 Via Facebook
 Via Twitter

Verder praten over uw situatie


Bij grote financiële beslissingen is het fijn als iemand met verstand van zaken met u meedenkt. De adviseurs van ABN AMRO helpen u hier graag bij. Wij gaan samen met u op zoek naar de oplossing die het beste bij u past.

Hulp nodig? Bel met onze medewerkers. Dat kan 24 uur per dag, 7 dagen per week.

0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten)

Tip: probeer Mobiel Bankieren

Bankieren waar en wanneer u wilt

Gebruik de acceptgiroscanner

Wist u dat de app bijna hetzelfde werkt als Internet Bankieren, maar dan op uw smartphone of tablet? Dat is handig. Want zo heeft u overal en altijd uw bankzaken binnen handbereik. Probeer het zelf.

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief