Naar de navigatie Naar de inhoud

Bankzaken afwikkelen na een overlijden

-

Een aantal praktische zaken

Een overlijden van een naaste is altijd een emotionele gebeurtenis. En er moet ook veel geregeld worden. Die (extra) last komt vaak op de schouders van één of enkele personen. Bijvoorbeeld de langstlevende partner met soms een kind. Of als uw langstlevende ouder overlijdt: u als kind(eren). U moet niet alleen in korte tijd de uitvaart regelen, ook een aantal praktische zaken is van belang.

Om het financiële stuk bij de bank snel te kunnen afhandelen, heeft ABN AMRO de Nabestaandendesk. Medewerkers van deze desk helpen u met het regelen van de bankzaken van de overledene. Onze Nabestaandendesk is op werkdagen bereikbaar van 8.30 - 17.00 uur op 020-3434545 (lokaal tarief).

U kunt een overlijden doorgeven aan ABN AMRO via telefoon, internet of op een bankkantoor.

De hoofdregel is dat de producten of diensten die de overledene afnam, worden geblokkeerd. Dit om misbruik te voorkomen. Staat de rekening ook op uw naam of op naam van uw overgebleven ouder, dan wordt deze niet geblokkeerd.

Bankzaken afronden

Binnen drie werkdagen na melding van overlijden, ontvangt u van ABN AMRO een brief op het adres van de overledene. Daarin wordt uitgelegd welke stappen de bank al heeft gezet en wat er nog nodig is om bankzaken af te ronden. Wilt u graag dat deze brief naar een ander adres gestuurd wordt, dan kunt u dat kenbaar maken bij de Nabestaandendesk. Tot slot kan de bank vragen om een 'akte van overlijden' en soms - als sprake is van erfrecht, om een 'verklaring van erfrecht' of een 'verklaring van executele'. Zodra deze documenten binnen zijn, geeft ABN AMRO de rekening normaal gesproken binnen vijf werkdagen vrij. Een erfgenaam of executeur heeft dan toegang tot de rekening van de overledene.

Adviesgesprek

Wanneer u na het vrijgeven van de rekening nog vragen heeft, kunt u een adviesgesprek aanvragen bij de Nabestaandendesk. Medewerkers van ABN AMRO helpen u graag om alles zo goed mogelijk af te wikkelen.

Stel een vraag aan een adviseur

email facebook twitterVia e-mail
 Via Facebook
 Via Twitter

Verder praten over uw situatie

Bij grote financiële beslissingen is het fijn als iemand met verstand van zaken met u meedenkt. De adviseurs van ABN AMRO helpen u hier graag bij. Wij gaan samen met u op zoek naar de oplossing die het beste bij u past.

Hulp nodig? 
U kunt ons 24/7 bereiken.

Bel met onze medewerkers

Pas deblokkeren? Gebruik de app

U kunt uw pas meteen weer gebruiken

Pas weer gevonden? Deblokkeer 'm direct via de app.

Heeft u uw geblokkeerde pas teruggevonden? Dat is fijn, want dan hoeft u geen nieuwe pas aan te vragen. U deblokkeert de pas zelf via Internet Bankieren of de Mobiel Bankieren app. Daarna kunt u de pas meteen weer gebruiken.

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief