Naar de navigatie Naar de inhoud

Veelgestelde vragen over veilig bankieren

Veelgestelde vragen over phishing

  • Hoe komen criminelen aan mijn e-mailadres?

    Het is niet zo moeilijk om achter een e-mailadres te komen. Daar hoeven criminelen u niet voor te kennen. Ze kunnen hier op verschillende manieren achter komen. Ze kunnen bijvoorbeeld een database met e-mailadressen hacken. Bijvoorbeeld van een bedrijf dat zijn computers niet zo goed beveiligd heeft. Of de criminelen gebruiken een programma dat automatisch e-mailadressen invult op websites om te controleren of het geldige e-mailadressen zijn. Ook kopen criminelen vaak verzamelingen e-mailadressen op illegale marktplaatsen.

  • Hoe weten criminelen dat ik bij ABN AMRO bankier?

    Criminelen weten meestal niet waar u bankiert, ze hebben alleen uw e-mailadres. Ze kiezen een bank uit, waarvan ze de valse e-mail gaan versturen en hopen dan, dat dit de bank is waar u bankiert. Dit kan dus toevallig kloppen. Maar u kunt ook valse e-mails ontvangen namens banken waar u helemaal geen rekening heeft.

  • Waarom krijg ik e-mails van een bank waar ik niet bankier?

    Criminelen weten vaak helemaal niet waar u bankiert, ze hebben alleen uw e-mailadres. Criminelen kiezen een bank uit, waarvan ze de valse e-mail gaan versturen. Ze hopen dan, dat dit de bank is waar u bankiert.

  • Hoe werkt malware of een virus?

    Criminelen kunnen malware op uw computer plaatsen:

    • als u een webpagina met een virus heeft bezocht

    • als u heeft geklikt op de bijlage in een (phishing) e-mail met een virus

    • als u software gebruikt die niet geüpdatet is

    • als u geen of verouderde virusscanners gebruikt.

    Via malware kunnen criminelen toegang krijgen tot uw bankzaken en uw geld. Zo kunnen ze geld van uw rekening wegboeken naar hun eigen rekeningen. In de afbeelding ziet u hoe malware werkt.

    fraude-via-malafide-software

Veelgestelde vragen: krijg ik mijn geld terug?

  • Er is zonder mijn toestemming geld van mijn rekening afgeschreven. Krijg ik mijn geld terug?

    Is er zonder uw toestemming geld van uw rekening gehaald? Meld de fraude aan ons en volg de instructies in het formulier. Goed om te weten: als u zich aan de 5 veiligheidsregels houdt, krijgt u altijd uw geld terug. Deze veiligheidsregels zijn gemaakt door de banken in overleg met de Consumentenbond. 

  • Ik heb zelf geld overgemaakt en nu blijk ik te zijn opgelicht. Krijg ik mijn geld terug?

    Heeft u iets gekocht maar dit niet gekregen? Als u zelf de betaalopdracht heeft gegeven, kunnen we de financiële schade helaas niet aan u vergoeden. Let dus altijd goed op aan wie u een betaling doet, en waarvoor. Lees wat criminelen doen en hoe u fraude kunt herkennen.

  • Wat zijn de 5 veiligheidsregels?

    De 5 veiligheidsregels helpen u om veilig uw geldzaken te regelen. Door u aan deze regels te houden, verkleint u de kans dat u slachtoffer van fraude wordt. De veiligheidsregels zijn gemaakt door de banken in overleg met de Consumentenbond.
    • Houd uw beveiligingscodes geheim.
    • Zorg ervoor dat uw bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
    • Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken.
    • Controleer regelmatig uw bankrekening.
    • Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.

Vragen over fraude? Bel ons 24 uur per dag, 7 dagen per week.

0900 - 0024 (uitleg belkosten)

Tip: al uw rekeningen in beeld

Toegang tot al uw rekeningen via de app

In de mobiel bankieren app ziet u al uw rekeningen bij elkaar.

Met de Mobiel Bankieren app heeft u toegang tot uw betaal-, spaar- of beleggingsrekeningen. Ook de betalingen van uw ABN AMRO Credit Card kunt u bekijken. Zo heeft u altijd overzicht, waar en wanneer u wilt.