DDoS-aanvallen

De websites van ABN AMRO en andere banken zijn steeds vaker een doelwit van intensieve DDoS-aanvallen. De meeste DDoS-aanvallen worden afgeweerd zonder dat u daar iets van merkt. Toch begrijpen we dat dit soort cyberaanvallen u ongerust maken. Daarom vertellen we u er graag wat meer over.

 

Wat gebeurt er bij een DDoS-aanval?

Een DDoS-aanvallen zijn pogingen om expres een computer(netwerk) of website onbereikbaar te maken. Er zijn verschillende soorten DDoS-aanvallen. Meer computers kunnen bijvoorbeeld tegelijk in één keer een groot aantal webpagina's bezoeken. Hierdoor wordt de bezochte website traag, of onbereikbaar. Een DDoS-aanval die gericht is op de ene website, kan soms ook problemen opleveren bij andere websites die op hetzelfde netwerk zitten. zorgt ervoor dat een website niet, of te langzaam reageert. Daardoor werken ook andere systemen niet goed meer. U kunt dan bijvoorbeeld Internet Bankieren, Mobiel Bankieren en iDEAL niet goed gebruiken. 

Zijn mijn gegevens veilig tijdens een DDoS-aanval?

Een DDoS-aanval betekent niet, dat de website gehackt is. Uw gegevens in Internet Bankieren, Mobiel Bankieren en iDEAL blijven goed beveiligd en zijn niet in gevaar. Natuurlijk moet u wel weer zo snel mogelijk normaal kunnen bankieren. Daarom overleggen wij continu met andere banken, de politie en de Nederlandsche Bank om zo'n aanval op te lossen.

Goed om te weten

 

Volg berichten via social media

Als onze website traag en onbereikbaar is door een DDoS-aanval, duurt het helaas ook langer voordat we u op de website een update kunnen geven. We adviseren u daarom altijd onze berichten te checken via Facebook en Twitter.

Let op bij e-mails over DDoS

Oplichters gebruiken DDoS-aanvallen graag om valse e-mails te sturen. Wij sturen u hierover geen e-mails: het gaat om phishing. Heeft u een mail ontvangen over DDoS-aanvallen, waarbij het lijkt alsof deze van ABN AMRO afkomstig is? Stuur de mail dan naar: valse-email@nl.abnamro.com en gooi deze daarna weg.

Veelgestelde vragen

We weten niet waarom of door wie DDoS-aanvallen gedaan worden. Een DDoS-aanval levert eigenlijk niets op voor degenen die hem uitvoeren. Vaak lijkt daarom het veroorzaken van onrust de enige reden.

Bij iedere DDoS-aanval moet worden uitgezocht wie erachter zit. En of meer aanvallen achter elkaar verband met elkaar hebben. De aanvallen zijn ook niet altijd één website gericht. Er zijn DDoS-aanvallen geweest die niet alleen onze website troffen, maar tegelijk ook die van andere Nederlandse banken, de Belastingdienst en het UWV.

  • Wij monitoren de werking van onze systemen en onze website voortdurend. Als daar een verstoring in optreedt, volgen we noodprotocollen om zo snel mogelijk de problemen in kaart te brengen. 
  • Om een DDoS-aanval te kunnen stoppen, moeten we eerst nagaan hoe deze wordt uitgevoerd. Dit kost vaak meer tijd dan u misschien verwacht. Iedere DDoS-aanval is namelijk weer anders. 
  • DDoS-aanvallen zijn strafbaar en tolereren we niet. We doen daarom altijd aangifte. 
  • We willen dit soort aanvallen sneller kunnen afwenden en het liefst voorkomen. Daarom zijn alle banken continu in overleg met de politie en de Nederlandsche Bank.