Naar de navigatie Naar de inhoud

Cyberaanvallen

DDoS-aanvallen

Sinds eind januari 2018 zijn de websites van ABN AMRO en andere banken steeds vaker een doelwit van intensieve DDoS-aanvallen. Deze aanvallen zorgen ervoor dat de website overbelast wordt en daardoor moeilijk bereikbaar is. En als dit gebeurt, ondervindt u soms ook overlast in Internet Bankieren, Mobiel Bankieren en iDEAL. Dit moet natuurlijk in alle gevallen zo snel mogelijk opgelost worden, zodat u weer normaal betalingen kunt doen. Daarom zijn de banken nu continu in overleg met de politie en de Nederlandsche Bank.

Het is goed om te weten dat de aanvallen succesvol zijn bestreden en dat de veiligheid van uw gegevens niet in gevaar is geweest. De meeste DDoS-aanvallen worden overigens afgeweerd zonder dat u daar iets van merkt. Toch begrijpen we dat dit soort cyberaanvallen u misschien ongerust maken. Daarom beantwoorden we hieronder vragen die klanten ons stelden.

Een DDoS-aanval zorgt ervoor dat een website tijdelijk onbereikbaar is. Het is geen aanval op bijvoorbeeld het betaalsysteem van de bank.
 
ddos

Volg berichten via social media

Als onze website traag en onbereikbaar is door een DDoS-aanval, duurt het helaas ook langer voordat we u op de website een update kunnen geven. We adviseren u daarom altijd onze berichten te checken via Facebook en Twitter.

 

Pas op phishing: wij versturen geen mails over de DDoS-aanvallen

Criminelen gebruiken de DDoS-aanvallen om nieuwe phishingmails te sturen. Heeft u een mail ontvangen over DDoS-aanvallen, die lijkt alsof deze van ABN AMRO afkomstig is? Stuur de mail dan naar: valse-email@nl.abnamro.com en gooi deze daarna weg. Het gaat hier om phishing.

Veelgestelde vragen over DDoS-aanvallen

  • Wat is een DDoS-aanval?

    Bij een DDoS-aanval wordt een internetsite vanaf meerdere computers bestookt met dataverkeer, zodat de server overbelast raakt en de website tijdelijk trager en moeilijk bereikbaar wordt. Dit levert daardoor ook problemen op bij andere systemen. Als onze website niet snel genoeg reageert, kunt u daardoor bijvoorbeeld Internet Bankieren, Mobiel Bankieren en iDEAL niet goed gebruiken.

  • Heeft ABN AMRO hier vaker last van dan andere banken?

    Het klopt dat onze website in januari 2018 meerdere malen getroffen is door DDoS-aanvallen. Er zijn in die periode ook DDoS-aanvallen uitgevoerd op andere Nederlandse banken, de Belastingdienst en het UWV. Het is niet duidelijk wie hier achter zit, en of deze aanvallen verband met elkaar houden.

  • Wat doet ABN AMRO om dit te voorkomen?

    • Wij monitoren de werking van onze systemen en onze website voortdurend. Als daar een verstoring in optreedt, volgen we noodprotocollen om zo snel mogelijk de problemen in kaart te brengen. Om een DDoS-aanval te kunnen stoppen, moeten we eerst nagaan hoe deze wordt uitgevoerd. Dit kost vaak meer tijd dan u misschien verwacht. Iedere DDoS-aanval is namelijk weer anders.
    • DDoS-aanvallen zijn strafbaar en tolereren we niet. We doen daarom altijd aangifte. Verder willen we dit soort aanvallen sneller kunnen afwenden en het liefst voorkomen. Daarom zijn de banken nu continu in overleg met de politie en de Nederlandsche Bank.

  • Waarom worden er DDoS-aanvallen gedaan?

    We weten niet waarom of door wie DDoS-aanvallen gedaan worden. Een DDoS-aanval levert eigenlijk niets op voor degenen die hem uitvoeren. Vaak lijkt daarom het veroorzaken van onrust de enige reden.

  • Zijn mijn gegevens veilig tijdens een DDoS-aanval?

    Een DDoS-aanval is erop gericht om een website en alle bijbehorende systemen onbruikbaar te maken. Het betekent niet, dat de website gehackt is. Als onze website door een DDoS-aanval niet snel genoeg reageert, kunt u daardoor bijvoorbeeld Internet Bankieren, Mobiel Bankieren en iDEAL niet goed gebruiken. Uw gegevens blijven echter goed beveiligd en zijn niet in gevaar.

Hulp nodig? 
U kunt ons 24/7 bereiken.

Bel met onze medewerkers

Tip: al uw rekeningen in beeld

Toegang tot al uw rekeningen via de app

In de mobiel bankieren app ziet u al uw rekeningen bij elkaar.

Met de Mobiel Bankieren app heeft u toegang tot uw betaal-, spaar- of beleggingsrekeningen. Ook de betalingen van uw ABN AMRO Credit Card kunt u bekijken. Zo heeft u altijd overzicht, waar en wanneer u wilt.