Naar de navigatie Naar de inhoud

Uw identificatiecode veilig gebruiken

U kunt zelf kiezen hoe u inlogt en uw bankzaken doet: met uw bankpas met e.dentifier (paslezer), of met een zelfgekozen vijfcijferige identificatiecode. Gebruikt u de Mobiel Bankieren app? Als u vingerafdruk heeft ingeschakeld, kunt u ook met uw vingerafdruk in de app inloggen en dezelfde bankzaken doen als met uw identificatiecode. U kunt zich met de identificatiecode ook identificeren bij telefonisch contact. Soms vragen wij u om deze identificatie. Bijvoorbeeld als u een telefonische beleggingsorder wilt doen.

Gratis paslezer van ABN AMRO voor Internet Bankieren en Mobiel. Ook voor identificatie bij Telefonisch Bankieren. De e.dentifier2 is de opvolger van de e.dentifier. U kunt beide paslezers gebruiken.
 

Identificatiecode veilig gebruiken

  • Voor gebruik van de identificatiecode gelden dezelfde veiligheidsregels als voor de pincode van uw bankpas. Bijvoorbeeld dat u uw identificatiecode aan niemand vertelt en niet opschrijft. En dat u een lastig te raden identificatiecode kiest. Dit betekent dat u geen code kiest die is afgeleid van uw geboortedatum, postcode, huis- of telefoonnummer. En zorg ervoor dat niemand met u meekijkt als u de code typt!  
  • Wij raden af om een 'open' draadloos netwerk te gebruiken. Bijvoorbeeld in een café of in een winkel. U weet namelijk niet of de draadloze internetverbinding (wifi) goed beveiligd is. 
  • Downloadt u software op uw computer of mobiele apparaat? Bijvoorbeeld een spelletje of een nieuwe videoplayer? Doe dit dan via officiële websites. Zo houdt u virussen beter buiten de deur.

 

Wat zijn de verschillen tussen de identificatiecode en de e.dentifier en betaalpas met pincode?

  • Als u inlogt met uw identificatiecode maakt u snel en gemakkelijk kleine bedragen over met uw identificatiecode, zonder uw e.dentifier. Dit kan tot een daglimiet. U bepaalt zelf hoe hoog deze is. Groter bedrag overmaken? Dat kan natuurlijk ook, maar dan met uw e.dentifier.
  • Het gebruik van de identificatiecode is gemakkelijk, omdat u alleen de code nodig heeft. U verzendt iedere keer dezelfde code. Bij de betaalpas met pincode verzendt u steeds een nieuwe code die u per keer aanmaakt met de e.dentifier. Bovendien heeft u voor het gebruik van uw betaalpas zowel de pas als de code nodig. Daarom biedt de betaalpas met pincode u meer veiligheid.
  • Heeft iemand uw identificatiecode onderschept of heeft u iemand uw code verteld, dan kan hij daarmee uw financiële gegevens inzien en bijvoorbeeld geld van uw rekening halen. Met de identificatiecode heeft u minder gebruiksmogelijkheden. Wij kunnen die mogelijkheden ook steeds uitbreiden of beperken.
  • Houd uw codes altijd geheim. Lees meer informatie over veilig bankieren en wat u daar zelf aan kunt doen op abnamro.nl/veilig bankieren.

Veelgestelde vragen

  • Waarom moet ik de opdracht ondertekenen met de e.dentifier?

    Het gebruik van de identificatiecode moet zo veilig mogelijk zijn. Daarom kunt u via Internet Bankieren en Mobiel Bankieren niet alle opdrachten ondertekenen met de identificatiecode. Voor bepaalde opdrachten heeft u uw bankpas met e.dentifier nodig. U moet een opdracht ondertekenen met de e.dentifier in de volgende gevallen:

    • Het bedrag dat u wilt overmaken is hoger dan uw daglimiet.

    • U heeft uw daglimiet al bereikt.

    • In de afgelopen 18 maanden heeft u niet eerder geld overgemaakt naar deze rekening.
      Heeft u voor het eerst geld overgemaakt naar een rekening? Dan kunt u de volgende keer een overboeking ondertekenen met de identificatiecode (binnen 18 maanden). Het bedrag moet dan wel lager zijn dan de resterende daglimiet.

  • Hoe is het gebruik van de identificatiecode beveiligd?

    Alle data wordt versleuteld verstuurd via een beveiligde verbinding.

  • Hoe kan ik mijn identificatiecode wijzigen (bij vermoeden van misbruik)?

    Als u weet of vermoedt dat een ander uw identificatiecode kent, dan moet u uw identificatiecode wijzigen. Dit doet u via de optie 'Identificatiecode wijzigen' onder 'Mijn profiel'.

  • Waarom is mijn identificatiecode geblokkeerd?

    Uw identificatiecode kan geblokkeerd zijn om een aantal redenen:

    • U heeft bij het inloggen of versturen van een opdracht 3 keer achter elkaar een verkeerde identificatiecode ingevuld.
    • U heeft uw profiel via het formulier in Internet Bankieren laten blokkeren of verwijderen.
    • U heeft uw profiel via een medewerker van ABN AMRO laten blokkeren of verwijderen.
    • ABN AMRO heeft uw identificatiecode om veiligheidsredenen geblokkeerd.
  • Hoe deblokkeer ik de identificatiecode?

    U kunt de identificatiecode deblokkeren door opnieuw een identificatiecode te kiezen. Hierbij heeft u uw e.dentifier nodig. Als uw identificatiecode door ABN AMRO is geblokkeerd kunt u uw identificatiecode niet deblokkeren.

  • Kan een gemachtigde bij mijn rekening via een identificatiecode?

    Deze mogelijkheid staat standaard uitgeschakeld. Wilt u dat een gemachtigde bij uw rekening(en) kan met een identificatiecode? Bel dan als particuliere klant 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten)

    Bent u een zakelijke klant? Neem contact op met uw vaste contactpersoon bij ABN AMRO of neem contact met ons op via 088 - 226 26 26.
    Bent u Private Banking klant? Dan kunt u contact opnemen met onze servicedesk. De servicedesk is op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur te bereiken via +31 (0) 20 343 43 43. Of neem contact op met uw eigen private banker.

    Let op: een gemachtigde die voor uw rekening voor 4 maart 2012 een identificatiecode heeft aangevraagd, heeft wel toegang tot al uw rekeningen via de identificatiecode. U kunt aan de bank aangeven dat u dit gebruik niet meer wil toestaan.

  • Kan iemand mijn 5-cijferige identificatiecode raden?

    Dit ligt eraan welke code u kiest. Kies een identificatiecode die moeilijk te raden is. Dus geen code op basis van uw geboortedatum, postcode, huis- of telefoonnummer. Verder is het zo dat de identificatiecode door ons wordt geblokkeerd als iemand de code 3 keer fout invoert.

  • Wat moet ik doen als ik vermoed dat iemand mijn identificatiecode weet?

    Wijzig uw identificatiecode direct als iemand anders waarschijnlijk uw code weet. De gewijzigde identificatiecode geldt dan overal waar u de identificatiecode kunt gebruiken.
    • Via de app: Ga naar ‘Beheer’ en wijzig uw identificatiecode bij 'Inloggen en overboeken'.
    • Via Internet Bankieren: Ga naar 'Beheer' > 'Identificatiecode'.
    U kunt de identificatiecode ook laten blokkeren. Bel 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten), en kies in het menu 'Internet Bankieren'. U kunt op een later moment zelf een nieuwe identificatiecode aanmaken.

Direct contact vanuit de app

Sneller bellen via Mobiel Bankieren

Geïdentificeerd bellen via de app

Als u ons belt via de Mobiel Bankieren app, krijgt u direct de juiste persoon aan de lijn. En omdat u al ingelogd bent, weten we meteen wie er belt. Zo kunnen we u sneller helpen.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin