Naar de navigatie Naar de inhoud

Uw identificatiecode veilig gebruiken

U kunt zelf kiezen hoe u inlogt: met uw bankpas met e.dentifier (paslezer), of met een zelfgekozen vijfcijferige identificatiecode.

Gratis paslezer van ABN AMRO voor Internet Bankieren en Mobiel. Ook voor identificatie bij Telefonisch Bankieren. De e.dentifier2 is de opvolger van de e.dentifier. U kunt beide paslezers gebruiken.
 

Wat zijn de verschillen tussen de identificatiecode en de e.dentifier en betaalpas met pincode?

Als u inlogt met uw identificatiecode maakt u snel en gemakkelijk kleine bedragen over met uw identificatiecode, zonder uw e.dentifier. Dit kan tot een daglimiet. U bepaalt zelf hoe hoog deze is. Groter bedrag overmaken? Dat kan natuurlijk ook, maar dan met uw e.dentifier.

Het gebruik van de identificatiecode is gemakkelijk, omdat u alleen de code nodig heeft. U verzendt iedere keer dezelfde code. Bij de betaalpas met pincode verzendt u steeds een nieuwe code die u per keer aanmaakt met de e.dentifier. Bovendien heeft u voor het gebruik van uw betaalpas zowel de pas als de code nodig. Daarom biedt de betaalpas met pincode u meer veiligheid.

Heeft iemand uw identificatiecode onderschept of heeft u iemand uw code verteld, dan kan hij daarmee uw financiële gegevens inzien en bijvoorbeeld geld van uw rekening halen. Met de identificatiecode heeft u minder gebruiksmogelijkheden. Wij kunnen die mogelijkheden ook steeds uitbreiden of beperken.

Houd uw codes altijd geheim. Lees meer informatie over veilig bankieren en wat u daar zelf aan kunt doen op abnamro.nl/veilig bankieren.

 

Gebruik van uw identificatiecode

Voor gebruik van de identificatiecode gelden dezelfde veiligheidsregels als voor de pincode van uw bankpas. Bijvoorbeeld dat u uw identificatiecode aan niemand vertelt en niet opschrijft. En dat u een lastig te raden identificatiecode kiest. Dit betekent dat u geen code kiest die is afgeleid van uw geboortedatum, postcode, huis- of telefoonnummer. En zorg ervoor dat niemand met u meekijkt als u de code typt!

Wij raden af om een 'open' draadloos netwerk te gebruiken. Bijvoorbeeld in een café of in een winkel. U weet namelijk niet of de draadloze internetverbinding (wifi) goed beveiligd is.

Downloaden via officiële websites

Downloadt u software op uw computer of mobiele apparaat? Bijvoorbeeld een spelletje of een nieuwe videoplayer? Doe dit dan via officiële websites. Zo houdt u virussen beter buiten de deur.

Veelgestelde vragen

  • Waarom moet ik de opdracht ondertekenen met de e.dentifier?

    Het gebruik van de identificatiecode moet zo veilig mogelijk zijn. Daarom kunt u via Internet Bankieren en Mobiel Bankieren niet alle opdrachten ondertekenen met de identificatiecode. Voor bepaalde opdrachten heeft u uw bankpas met e.dentifier nodig. U moet een opdracht ondertekenen met de e.dentifier in de volgende gevallen:

    • Het bedrag dat u wilt overmaken is hoger dan uw daglimiet.

    • U heeft uw daglimiet al bereikt.

    • In de afgelopen 18 maanden heeft u niet eerder geld overgemaakt naar deze rekening.
      Heeft u voor het eerst geld overgemaakt naar een rekening? Dan kunt u de volgende keer een overboeking ondertekenen met de identificatiecode (binnen 18 maanden). Het bedrag moet dan wel lager zijn dan de resterende daglimiet.

  • Hoe is het gebruik van de identificatiecode beveiligd?

    Alle data wordt versleuteld verstuurd via een beveiligde verbinding.

  • Hoe kan ik mijn identificatiecode wijzigen (bij vermoeden van misbruik)?

    Als u weet of vermoedt dat een ander uw identificatiecode kent, dan moet u, zoals in de voorwaarden vermeld, uw identificatiecode wijzigen. Dit doet u via de optie 'Identificatiecode wijzigen' onder 'Mijn profiel'.

    Bent u een zakelijke klant? Neem contact op met uw vaste contactpersoon bij ABN AMRO of neem contact met ons op via 088 - 226 26 26.
    Bent u Private Banking klant? Dan kunt u contact opnemen met onze servicedesk. De servicedesk is op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur te bereiken via 0800 - 024 07 34 (gratis). Of neem contact op met uw eigen private banker.

  • Waarom is mijn identificatiecode geblokkeerd?

    Uw identificatiecode kan geblokkeerd zijn om een aantal redenen:

    • U heeft bij het inloggen of versturen van een opdracht 3 keer achter elkaar een verkeerde identificatiecode ingevuld.
    • U heeft uw profiel via het formulier in Internet Bankieren laten blokkeren of verwijderen.
    • U heeft uw profiel via een medewerker van ABN AMRO laten blokkeren of verwijderen.
    • ABN AMRO heeft uw identificatiecode om veiligheidsredenen geblokkeerd.
  • Hoe deblokkeer ik de identificatiecode?

    U kunt de identificatiecode deblokkeren door opnieuw een identificatiecode te kiezen. Hierbij heeft u uw e.dentifier nodig. Als uw identificatiecode door ABN AMRO is geblokkeerd kunt u uw identificatiecode niet deblokkeren.

  • Kan een gemachtigde bij mijn rekening via een identificatiecode?

    Deze mogelijkheid staat standaard uitgeschakeld. Wilt u dat een gemachtigde bij uw rekening(en) kan met een identificatiecode? Bel dan als particuliere klant 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten)

    Bent u een zakelijke klant? Neem contact op met uw vaste contactpersoon bij ABN AMRO of neem contact met ons op via 088 - 226 26 26.
    Bent u Private Banking klant? Dan kunt u contact opnemen met onze servicedesk. De servicedesk is op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur te bereiken via 0800 - 024 07 34 (gratis). Of neem contact op met uw eigen private banker.

    Let op: een gemachtigde die voor uw rekening voor 4 maart 2012 een identificatiecode heeft aangevraagd, heeft wel toegang tot al uw rekeningen via de identificatiecode. U kunt aan de bank aangeven dat u dit gebruik niet meer wil toestaan.

  • Kan iemand mijn 5-cijferige identificatiecode raden?

    Dit ligt eraan welke code u kiest. Kies een identificatiecode die moeilijk te raden is. Dus geen code op basis van uw geboortedatum, postcode, huis- of telefoonnummer. Verder is het zo dat de identificatiecode door ons wordt geblokkeerd als iemand de code 3 keer fout invoert.

  • Wat als iemand mijn identificatiecode afkijkt, bijvoorbeeld wanneer iemand meekijkt op mijn toetsenbord?

    Als u het vermoeden heeft dat iemand uw identificatiecode heeft gezien, moet u de code wijzigen of blokkeren. U kunt u de code heel gemakkelijk wijzigen of blokkeren.

    • U wijzigt de code onder 'Mijn profiel'. Kies daar 'Identificatiecode wijzigen'.

    • U blokkeert de code via Internet Bankieren (met e.dentifier). Als u de e.dentifier niet bij de hand heeft, kunt u de identificatiecode ook telefonisch blokkeren. Bel 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten) en kies voor de menu-optie 'Internetbankieren'.

    Als u inlogt met uw identificatiecode, kunt u alleen geld overmaken naar rekeningen waar u de afgelopen 18 maanden al eerder geld naar heeft overgemaakt. Iemand anders kan dus niet zomaar geld overmaken naar een onbekende rekening. Dan heeft hij de e.dentifier en uw bankpas nodig. En de pincode van uw bankpas.

Direct contact vanuit de app

Sneller bellen via Mobiel Bankieren

Geïdentificeerd bellen via de app

Als u ons belt via de Mobiel Bankieren app, krijgt u direct de juiste persoon aan de lijn. En omdat u al ingelogd bent, weten we meteen wie er belt. Zo kunnen we u sneller helpen.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin