Naar de navigatie Naar de inhoud

Private Banking pinnen en betalen buiten Europa

Uw betaalpas heeft een betaalprofiel

Alleen samen met u kunnen wij uw bankzaken zo goed mogelijk beveiligen. Om uw betaalpas te beveiligen tegen de gevolgen van skimming, introduceert ABN AMRO MeesPierson het betaalprofiel.

 

Wat is het betaalprofiel voor de betaalpas?

Met een betaalprofiel geeft u zelf aan waar u uw betaalpas wilt gebruiken. Zo bent u beter beschermd tegen fraude. U kunt kiezen voor het Europaprofiel. U kunt dan alleen binnen Europa geld opnemen bij geldautomaten en betalen in winkels. Kies u voor het Wereldprofiel? Dan kunt u overal ter wereld betalen en geld opnemen.

Uitleg over het betaalprofiel
 

Waarom is een betaalprofiel nodig?

Criminelen proberen gegevens van een betaalpas te kopiëren en pincodes af te kijken (skimming). In landen buiten Europa staan nog verouderde geldautomaten waarin een gekopieerde pas werkt. Skimmers proberen daarom buiten Europa met uw gekopieerde pas geld op te nemen.

Met het betaalprofiel kunt u actief zorgen dat skimmingfraude verder wordt beperkt. Als u kiest voor het Europaprofiel kan een crimineel uw betaalpas buiten Europa niet gebruiken.

Profiel wijzigen

Soms kan het nodig zijn om uw betaalprofiel aan te passen. Als u gaat reizen naar een land buiten Europa, bijvoorbeeld. Als u het Europaprofiel op uw betaalpas heeft, dan kunt u dit wijzigen in het Wereldprofiel. Met het Wereldprofiel kunt u wel buiten Europa pinnen.

Bij het wijzigen van uw betaalprofiel kunt u kiezen voor een begin- en een einddatum. Op de einddatum wordt uw profiel dan weer teruggezet.

 

Europaprofiel beschermt het beste

Als pashouder bepaalt u zelf of én voor hoelang u uw betaalpas openzet voor gebruik buiten Europa. Bent u voor een langere periode binnen Europa? Dan raden wij u aan om uw passen in te stellen op het Europaprofiel. Dan kunnen criminelen niets met een gekopieerde pas. Zo kunt u zich nog beter beschermen tegen criminaliteit.

Veelgestelde vragen

  • In welke landen werkt het Europaprofiel?

    Onder het profiel 'Europa' vallen: Albanië, Andorra, Armenië, België, Bulgarije, Bosnië en Herzegovina, Canarische Eilanden, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk, Georgië, Guernsey, Gibraltar, Griekenland, Groenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Jersey, Kosovo, Kroatië, Liechtenstein, Letland, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Monaco, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, San Marino, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Spitsbergen, Tsjechië, Turkije, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zweden, Zwitserland.

    Let op: Eilanden of koloniale gebieden die bij een land horen, vallen niet standaard binnen het Europaprofiel. Gaat u bijvoorbeeld naar Curaçao, zet dan uw profiel dan tijdelijk op 'Wereld'.

  • Waar kan ik het betaalprofiel van mijn Betaalpas bekijken?

    U kunt uw betaalprofiel als volgt bekijken:

    • Via  Internet Bankieren. Nadat u bent ingelogd klikt u op het vergrootglas achter 'Passen en Cards'. U ziet een pagina met uw passen met achter iedere pas uw actuele betaalprofiel.

    • U kunt ons bellen.

      • Bel met onze Servicedesk: 0800 - 024 07 34 (gratis).

      • Vanuit het buitenland: +31 20 517 63 56 (standaard gesprekstarief).

      
    Bij het wijzigen van uw betaalprofiel kunt u kiezen voor een begin- en een einddatum. Op deze data wordt uw profiel dan automatisch aangepast. 

  • Ik heb meerdere betaalpassen. Kan ik het betaalprofiel per pas wijzigen?

    Ja, u kunt het profiel per betaalpas instellen op het Wereldprofiel of Europaprofiel.

  • Kan ik mijn betaalprofiel tijdelijk wijzigen als ik buiten Europa ga reizen?

    Bij het wijzigen van uw betaalprofiel kunt u kiezen voor een begin- en een einddatum. Gedurende deze periode is uw profiel automatisch aangepast.

  • Welke datum moet ik kiezen als ik buiten Europa ga reizen?

    Als u buiten Europa op reis gaat, heeft u te maken met een andere tijdzone. Wij adviseren u om de profielwijziging een dag voor de vertrekdatum te laten ingaan. Als einddatum kunt u het beste een dag na uw terugkomst kiezen.

  • Moet ik betalen als ik mijn betaalprofiel wijzig?

    Nee, het wijzigen van uw betaalprofiel is gratis bij ABN AMRO.

  • Zijn er plaatsen buiten Europa waar ik niet kan pinnen?

    Bijna overal ter wereld kunt u geld opnemen en betalen met uw betaalpas. Alleen buiten Europa is het soms niet mogelijk. Dit zijn uitzonderingen. Wij hebben op een rijtje gezet om welke landen en om welke banken het gaat. Bekijk waar u niet kunt pinnen.

Vragen of hulp nodig? Bel het Private Banking Advies en Service Team.

0800 - 024 07 34 (gratis)

Direct contact vanuit de app

Sneller bellen via Mobiel Bankieren

Geïdentificeerd bellen via de app

Als u ons belt via de Mobiel Bankieren app, krijgt u direct de juiste persoon aan de lijn. En omdat u al ingelogd bent, weten we meteen wie er belt. Zo kunnen we u sneller helpen.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin