Naar de navigatie Naar de inhoud

Online adverteren

Om klanten naar uw website te krijgen, moet u de aandacht trekken. Dat kan bijvoorbeeld online met advertentiebanners op social media of andere websites. Online reclametools zijn er in vele soorten en maten. Met deze tips weet u welke vormen er zijn en hoe u ze efficiënt inzet.

Adverteren op internet heeft vele voordelen ten opzichte van adverteren in een tijdschrift of (regionale) krant. U heeft meer invloed op wie uw advertentie te zien krijgt en de kosten zijn een stuk lager. Voor een paar tientjes bereikt u al duizenden mensen.

Kies uw online kanaal

Er zijn verschillende plekken waar u online kunt adverteren. Op social media zijn LinkedIn en Facebook de meestgebruikte kanalen, maar u kunt ook kiezen voor Twitter, Instagram, YouTube en (zeer binnenkort) Pinterest. Als u een account heeft voor een van deze diensten kunt u zich daar ook aanmelden bij het advertentiegedeelte. U plaatst hier een advertentie (in de vorm van een bericht) die u nauwkeurig richt op uw potentiële klanten. U kunt, afhankelijk van het kanaal, bijvoorbeeld de leeftijdscategorie, woonomgeving, interesses en het vakgebied van uw doelgroep aangeven. Uw advertentie verschijnt dan in de tijdlijn van deze specifieke groep gebruikers.

Adverteren binnen Google kan ook met Google AdWords. Hiermee maakt u advertenties die bij door u opgegeven zoektermen rondom de zoekresultaten op Google verschijnen.

Adverteren met een banner

U kunt ook met een banner adverteren op websites. U hoeft daarvoor niet elke website apart te benaderen als u een display advertising netwerk gebruikt. Dan kunt u zelf uw banner uploaden en uw doelgroep aangeven. Het netwerk toont uw advertentie dan op websites die de door u aangegeven doelgroep bezoekt. Een paar bekende display advertising netwerken voor Nederlandse sites zijn Adfactor, Google Display Netwerk en DoubleClick.

Zo werkt betalen per klik

De advertentiekosten verschillen per netwerk, maar het werkt vaak hetzelfde. U betaalt meestal per keer dat er op uw advertentie geklikt wordt, of per 1000 weergaven.

De kosten hiervoor hangen af van het netwerk en van uw instellingen. De meeste netwerken werken met een veilingmodel: is er veel concurrentie binnen de door u aangegeven doelgroep of zoekterm, dan gaan de advertentieprijzen omhoog. Het maximum dat u wilt betalen bepaalt mede hoe prominent of hoe vaak uw advertentie getoond wordt.

U stelt een maximaal te besteden bedrag in, bijvoorbeeld € 20 per dag. Vervolgens zet u de advertentie ‘aan’, waarmee de teller voor het te betalen bedrag begint te lopen. U kunt de advertentie altijd deactiveren. Het te betalen bedrag loopt dan niet verder op.

Experimenteer met het kennismakingsbudget

Uw bedrijf aanmelden bij een advertentienetwerk is vaak gratis. U krijgt bij aanmelding vaak gratis een bedrag om mee te experimenteren. Zo kunt u zelf uitproberen hoe het werkt. Advertentienetwerken die advertenties op luxere posities geven (zoals DoubleClick, dat prominente plaatsing en advertentieruimte op uitzonderlijk hoogstaande websites biedt) vragen vaak een minimum advertentiebudget dat honderden euro’s per maand kan bedragen.

Van lead naar betalende klant

Hoe weet u of uw advertentie voldoende nieuwe klanten oplevert? Gemiddeld genomen klikt 0,5% van de mensen die een advertentie zien ook daadwerkelijk op de advertentie. Dit zijn uw ‘leads’. Maar leads zijn nog geen klanten. Dat zijn ze pas als ze iets van u kopen.

Stel dat op uw website gemiddeld 10% van de bezoekers daadwerkelijk overgaat tot aankoop, dan moet u de gemaakte advertentiekosten terugverdienen met die leads. De totale advertentiekosten mogen natuurlijk niet hoger zijn dan de winst die uw leads u opleveren. En daar zit precies de rekentruc om uw maximale bod per klik of 1.000 weergaven vast te stellen. En geeft het belang aan van nauwkeurige advertenties: als uw advertentie nauwkeurig is, gaan relatief meer leads over tot aankoop.

Een rekenvoorbeeld

Stel, u hebt een budget van € 1000 voor online advertenties. Bij het instellen van uw advertentie kunt u zien hoe vaak deze ongeveer getoond gaat worden. Stel, voor dit bedrag worden uw advertenties 60.000 keer getoond. Dit levert u zo’n 300 leads op (0,5% van het aantal keer dat hij getoond wordt).

Budget: €1000
Aantal vertoningen: 60.000
Aantal leads: 300 (60.000 x 0,5%)
Klanten: 30 (300 x 10%)

Van deze 300 leads kopen 30 mensen iets op uw site, voor een gemiddeld bedrag van € 50 per bestelling. Op dit bedrag zit een winstmarge van € 10.

30 klanten
€ 10 winst
Totale winst: 30 x 10 = € 300

In totaal is uw verkoopwinst dus € 300. Maar uw totale advertentiekosten bedroegen € 1.000. Dat is veel meer dan u verdiende aan uw nieuwe klanten. U heeft dus te hoog geboden op uw vertoningen.

Stel uw advertenties bij op basis van de resultaten

In het bovenstaande voorbeeld zouden dezelfde 300 leads maximaal € 300 mogen kosten. En liever nog minder natuurlijk, om er ook wat aan over te houden.

Houd daarom dagelijks bij hoe uw advertentie het doet. Hieronder zetten we enkele veel voorkomende situaties onder elkaar. En wat u kunt doen om uw advertentie bij te stellen.

  • Het aantal mensen dat klikt zakt in. Maak dan een nieuwe advertentie, zodat uw doelgroep opnieuw getriggerd wordt.
  • Er wordt wel op uw advertenties geklikt, maar de klikkers gaan minder vaak dan verwacht over tot aankoop. Stem dan de advertentie beter af op uw landingspagina.
  • Er wordt nauwelijks geklikt. Misschien moet u uw doelgroep aanpassen of uw advertentie aansprekender of duidelijker maken.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.