Naar de navigatie Naar de inhoud

Starterschecklist

afbeelding_starterschecklist header voor mobiel

1. Inschrijving KvK

Alle ondernemingen in Nederland moeten zich inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Inschrijven doet u op afspraak bij de KvK. Vooraf is het handig om goed na te denken over de rechtsvorm en de bedrijfsnaam. U moet ook een korte beschrijving kunnen geven van uw bedrijfsactiviteiten. Uw inschrijving kost u eenmalig € 50. Voor € 15 krijgt u er meteen een uittreksel bij dat u kunt gebruiken als bewijs van inschrijving.

 

2. Uurtarief bepalen

Gaat u werken met een uurtarief? Een uurtarief bepalen is niet eenvoudig. Standaardtarieven zijn er niet. Wat u aan een opdrachtgever vraagt, moet u dus zelf bepalen. Als ondernemer bent u zelf verantwoordelijk voor het regelen van uw pensioen, vakantiegeld, kosten voor ziektedagen en/of verzekeringen. Ook maakt u veel uren die u niet kunt factureren zoals tijd die u kwijt bent aan de administratie, acquisitie en opleidingen. Al deze facetten kunt u meenemen in het bepalen van uw uurtarief.

 

3. Administratie opzetten

Als ondernemer is het handig als u uw administratie goed bijhoudt. Dat moet niet alleen van de Belastingdienst, maar is ook goed voor uw eigen inzicht. Met een goede administratie weet u altijd hoe uw bedrijf er voor staat. U kunt uw administratie zelf doen of uitbesteden aan een boekhouder. Wilt u er zelf mee aan de slag? Probeer dan uw administratie zo eenvoudig mogelijk op te zetten. Het is ook handig om privé en zakelijk gescheiden te houden. Dat doet u eenvoudig met een zakelijke rekening. U heeft dan een aparte zakelijke betaalpas voor uw zakelijke uitgaven. Uw bij- en afschrijvingen kunt u dan meteen automatisch laten opnemen in uw boekhouding met de gratis boekhoudkoppeling van ABN AMRO. Zo houdt u zelf meer tijd over om echt te ondernemen.

 

4. Belastingen

U wordt door uw inschrijving bij de KvK automatisch als ondernemer aangemeld bij de Belastingdienst. Als ondernemer bent u zelf verantwoordelijk voor het betalen van uw btw en inkomstenbelastingen. Zorg dat u direct vanaf het begin geld reserveert om uw belastingen te kunnen betalen. Zo komt u later niet onnodig in de problemen. Om te weten hoeveel belasting u ongeveer moet betalen is het handig om te weten welke aftrekposten er voor u zijn. Maakt u kosten voor uw bedrijf? Bewaar dan de bonnen goed voor uw belastingen. Zorg dat de btw er apart op vermeld staat zodat u die terug kunt vragen aan de Belastingdienst.

 

5. Startersregelingen

Als starter kunt u gebruik maken van meerdere startersregelingen. Zo is er voor de inkomstenbelasting de extra startersaftrek en voor uw btw kunt u misschien gebruik maken van de kleineondernemersregeling. Heeft u na de start van uw bedrijf een schommelend inkomen? Via middeling kunt u belasting betalen over uw gemiddelde loon van 3 opeenvolgende jaren. Mogelijk heeft u daardoor recht op extra belastingteruggaaf. Als starter kunt u ook bij ABN AMRO profiteren van extra voordeel. Bij het openen van een zakelijke rekening bijvoorbeeld.

 

6. Werkovereenkomsten en algemene voorwaarden

Gaat u voor opdrachtgevers werken? Dan is het verstandig de afspraken over uw werkzaamheden en vergoeding goed vast te leggen. Zo voorkomt u problemen achteraf. Zzp’ers moeten volgens de wet DBA door een overeenkomst met de opdrachtgever duidelijk maken dat er geen sprake is van loondienst. U kunt hiervoor gebruik maken van modelovereenkomsten van de Belastingdienst. Naast een goede overeenkomst is werken met eigen algemene voorwaarden aan te raden, zodat u juridisch altijd iets hebt om op terug te vallen.

 

7. Facturen goed opstellen

De Belastingdienst stelt eisen aan de gegevens die op een factuur horen te staan. Meer informatie daarover vindt u op de site van de Belastingdienst. Het is ook aan te raden de betalingstermijn, uit uw overeenkomst of algemene voorwaarden, op de factuur te vermelden. Dan kunt u hierop terugvallen als de betaling van een klant uitblijft.

 

8. Netwerken

Zo’n 30% van de opdrachten voor zzp’ers komt binnen via het eigen netwerk. Daarom is het goed om uw netwerk goed te onderhouden en mogelijk uit te breiden. Maar naast het binnenhalen van opdrachten is uw netwerk een goede bron van kennis op uw vakgebied. Zo kunt u zich bijvoorbeeld aansluiten bij een startersclub, waarbij startende ondernemers kennis en kunde met elkaar delen.

 

9. Uzelf in de markt zetten

Als ondernemer is het belangrijk dat potentiële klanten u weten te vinden. Tegenwoordig is online vindbaarheid daarin erg belangrijk. Denk daarbij aan een website die goed gevonden wordt via zoekmachines en ook aan uw LinkedInprofiel. Maar ook het geven van een visitekaartje aan een gesprekspartner kan zomaar tot een nieuwe opdracht leiden.

 

10. Ondernemingsplan

Een ondernemingsplan schrijven is niet verplicht. Als startende ondernemer kunt u dat ook gewoon overslaan en aan het werk gaan. Toch kan een ondernemingsplan u in staat stellen nog succesvoller te zijn. Het plan dwingt u tot nadenken over doelen en risico’s. Wilt u voor uw onderneming een financiering aanvragen? Dan vraagt de financierende partij vrijwel altijd om een ondernemingsplan.

 

11. Financieringen

Als u gaat ondernemen moet u vaak eerst geld uitgeven voordat u geld gaat verdienen. Dat kunnen kleinere uitgaven zijn voor bijvoorbeeld visitekaartjes, maar ook grotere uitgaven voor bijvoorbeeld het aanleggen van een voorraad of het huren of kopen van een bedrijfspand. Er zijn verschillende manieren waarop u deze uitgaven kunt financieren.

 

12. Risico’s verzekeren

Bij ondernemen hoort risico’s nemen. Toch is het verstandig uw bedrijf voor bepaalde risico’s te verzekeren. Anders kan het u mogelijk veel geld gaan kosten. Voor sommige risico’s zijn ook andere oplossingen dan een verzekering mogelijk. Zoals het aansluiten bij een broodfonds in plaats van het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Wat u wilt verzekeren bepaalt u helemaal zelf.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.