Naar de navigatie Naar de inhoud

Trends in de mondzorg

Welke ontwikkelingen spelen in de mondzorg? We zetten de 5 belangrijkste trends van 2017 op een rij.

1. Ketens... en nog meer ketens

Ketenvorming zet de komende jaren verder door. Op dit moment is naar schatting 5 tot 10% van de praktijken onderdeel van een keten. Zij hebben lagere kosten per patiënt, omdat ze materialen en technieken in grotere hoeveelheden kunnen aankopen. Daarnaast coördineren ketens personeelszaken, administratie, inkoop en aspecten rondom wet- en regelgeving centraal. Tandartspraktijken – dus ook ketens - zijn overigens wel verplicht om verkregen kortingen volledig door te berekenen aan patiënten. Redelijk nieuw binnen dit plaatje zijn externe investeerders. Zij investeren steeds vaker in een keten van tandartspraktijken vanwege het aantrekkelijke verdienmodel.

De grootste ketens zijn DentConnect (samengegaan met Samenwerkende Tandartsen) en Dental Clinics (samengegaan met Ivory & Ivory). Dental Clinics heeft zowel praktijken in Nederland als in het buitenland.

Belangrijkste trends in de mondzorg

2. Zorgvraag omhoog, zorgkosten omlaag

Door vergrijzing en technologische vooruitgang stijgt de vraag naar zorg. Ouderen blijven langer zelfstandig wonen en behouden langer het eigen gebit. Enerzijds door de goede tandheelkundige zorg in de laatste decennia, anderzijds door nieuwe technieken als implantologie. Het gebit van jongeren verslechtert juist, vooral energiedrankjes zijn funest. Door de toenemende zorgvraag leggen overheid en zorgverzekeraars nadruk op bezuiniging en beheersing van de zorgkosten. Om de zorg betaalbaar te houden, ligt de focus op preventie.

3. Alles onder één dak

We zien een toename van grotere mondzorgcentra, waarbij specialisten bepaalde deelbehandelingen uitvoeren. Denk daarbij aan een endodontoloog, implantoloog en paradontoloog. Daarnaast zijn er ook preventieassistenten die bepaalde behandelingen van de tandarts overnemen. Uitgangspunt bij een teamconcept is hoogwaardige tandheelkunde, waarbij de tandarts de regie en eindverantwoordelijkheid heeft. Opvallend zijn verschillen in omvang, doelen en werkwijzen. Zo zijn er praktijken met twee tandartsen, enkele assistenten en een mondhygiënist. Maar er zijn er ook die zelfs een compleet totaalconcept bieden met bijvoorbeeld een tandarts, kaakfysiotherapeut, diëtist en kaakchirurg onder één dak.

4. Focus op doelmatigheid en wet- en regelgeving

Zorgverzekeraars richten zich binnen de mondzorg op doelmatigheid en kostenverlaging, met de focus op preventie. Het doel is dat de patiënt betere zorg krijgt en zelf meer gaat doen om het gebit goed te onderhouden. Een mooie anekdote binnen deze trend is de zogenoemde ‘spiegelinformatie’, die Zilveren Kruis recent naar 100 tandartsen stuurde. Deze informatie toonde dat 50 van deze tandartsen bovengemiddeld hoge zorgkosten declareerden. De andere 50 zaten juist onder dit gemiddelde. Wellicht voerden ze meer of andere verrichtingen uit dan collega-tandartsen in de wijk. Met de spiegelinformatie konden de tandartsen hun behandelbeleid evalueren en waar nodig aanpassen.

Tegelijkertijd maakt toenemende wet- en regelgeving praktijkvoering ook complexer. De praktijkrisico’s moeten steeds formeler geborgd worden en de inspectie wordt steeds strenger in de controle op naleving.

5. Tekort aan tandartsen

Jaarlijks komen er ongeveer 210 tandartsen op de arbeidsmarkt, terwijl er 300 met pensioen gaan. Bovendien neemt het aantal tandartsen dat parttime gaat werken toe. De instroom van buitenlandse tandartsen - voor wie sinds 1 januari 2017 een taaleis geldt - vangt dit tekort gedeeltelijk op. Het plan van demissionair minister Edith Schippers (Volksgezondheid, VVD) om het tekort gedeeltelijk op te lossen door bevoegdheden van mondhygiënisten te verruimen, is voorlopig uitgesteld.

Vragen over uw bankzaken?
Advies nodig van een specialist medici?

Neem contact met ons op

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.