Naar de navigatie Naar de inhoud

Werkzaamheden uitbesteden

Als ondernemer kunt u niet altijd alles zelf doen. En waarom zou u? Er zijn specialisten voor elke denkbare taak. Door werk uit te besteden houdt u bovendien tijd over. Dat is een praktisch voordeel en levert u geld op. 5 zaken die u moet weten over het uitbesteden van werkzaamheden.

1. Wat u kunt uitbesteden

Iedereen is deskundig op een bepaald terrein. U kunt voor uw bedrijf alles uitbesteden waar u zelf geen kennis van hebt. Het uitbesteden van bedrijfsactiviteiten wordt ook wel outsourcing genoemd. Veel activiteiten zijn uit te besteden. Voorbeelden zijn de boekhouding, salaris- en personeelsadministratie, opleidingen, reclame, IT of het schoonmaakonderhoud. Maar ook het bouwen van een nieuwe website kunt u uitbesteden. Of de catering in de personeelskantine. 

Het voordeel van het inschakelen van een externe specialist, is dat hij uw taak grondig en snel kan uitvoeren. Bovendien heeft hij de middelen en het gereedschap. Garantie en telefonische helpdesk horen vaak ook bij de service.

2. Wanneer u iets kunt uitbesteden

Of u taken bij iemand anders neerlegt, is helemaal aan u. Twijfelt u? Stel uzelf dan 2 vragen: kan ik het zelf en wil ik het zelf? Met deze overweging besteden veel ondernemers bijvoorbeeld een deel van de boekhouding uit. Ook aan de omzet- en inkomstenbelasting en het opstellen van de jaarrekening wagen zij zich liever niet. Administratiekantoren of accountants zijn hierin gespecialiseerd. Laat u dat aan hen over, dan bent u er zeker van dat u aan de regels van de Belastingdienst voldoet. Bovendien profiteert u maximaal van alle fiscale voordelen. U loopt dan geen interessante aftrekposten mis.

3. Hoe u specialisten vindt om werkzaamheden aan uit te besteden

Zoek eerst naar specialisten in uw eigen netwerk. Benader mensen die u kent en waarvan u weet wat ze kunnen. Ga ook te rade bij collega’s die u vertrouwt. Mogelijk kunnen zij u doorverwijzen naar de juiste persoon. Een andere manier om aan goede specialisten te komen, is het plaatsen van een post op LinkedIn of Facebook. Daarin kunt u aangeven op zoek te zijn naar een deskundige op een bepaald terrein.

4. Wat het u oplevert

Door taken uit te besteden, houdt u tijd over. Die tijd kunt u besteden aan de dagelijkse leiding, acquisitie, plannen ontwikkelen of aandacht aan uw klanten. Kortom: u heeft meer tijd voor uw core business. Die tijdsbesparing levert u ook geld op. Natuurlijk betaalt u voor uitbesteed werk, maar dat is vaak relatief weinig vergeleken met de kosten die u kwijt zou zijn aan het zelf uitvoeren. Die kosten gaan verder dan personele inzet. Extra kantoorruimte bijvoorbeeld. Machines of gereedschap, voor reparaties. Of speciale software, die u nodig heeft voor administratieve zaken.

5. Waar u op moet letten

Werkzaamheden uitbesteden is iets anders dan delegeren. Delegeert u iets aan een medewerker, dan kunt u zelf meer zicht en grip houden op de vorderingen. Dat betekent wel dat u daar tijd voor vrij moet maken. Besteedt u een klus uit, dan legt u een overzichtelijk ‘pakketje werk’ bij een externe partij of persoon neer. Zorg er dan voor dat u de opdracht duidelijk omschrijft in een overeenkomst van opdracht. Geeft u duidelijk aan wat u verwacht en onder welke voorwaarden, dan voorkomt u gesteggel achteraf. Pas ook op voor mindpicking of diefstal. U kunt zorgen voor bescherming van uw intellectueel eigendom. Wees dus altijd voorzichtig met het overleggen van plannen, ontwerpen en andere bedrijfsgevoelige informatie.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.