Naar de navigatie Naar de inhoud

Uw klant is uw beste ambassadeur

Een tevreden klant is de allerbeste ambassadeur voor uw bedrijf. Deel daarom de ervaringen van uw klanten op uw eigen website of social media. Gebruik reviews of schrijf een testimonial.

 

Het eigen netwerk en mond-tot-mondreclame zorgen bij zzp'ers voor de meeste opdrachten, blijkt uit onderzoek van GfK en ABN AMRO. Door het delen van positieve ervaringen van klanten laat u uw netwerk zien dat u betrouwbaar en deskundig bent.

Social media

Een testimonial is een citaat of uitgebreider verhaal van een klant. In eigen woorden beschrijven ze wat ze van uw product of dienstverlening vinden. Een testimonial kan verschillende vormen hebben: tekst maar ook video. U kunt uw klanten interviewen en het resultaat plaatsen op uw eigen website, om het vervolgens te delen via social media. Daarvoor zult u wel altijd toestemming moeten vragen aan uw klant. Ook kunt u uw klanten vragen een beoordeling op een reviewsite te plaatsen. Belangrijke regel: het verhaal van uw klant moet ook echt van uw klant zijn. Een zelfverzonnen verhaal draagt niet bij aan uw geloofwaardigheid.

Reviews en beoordelingen

De klant is in toenemende mate bepalend voor uw goede naam. Naast horeca-ondernemers en eigenaren van webwinkels, moeten ook dienstverlenende zzp’ers steeds meer rekening houden met online reacties van hun klanten. Wie tegenwoordig op zoek gaat naar een hotel of restaurant bekijkt eerst hoe de reviews zijn. Meerdere onderzoeken tonen het belang van online reviews en beoordelingen aan. Uit onderzoek van BrightLocal blijkt dat maar liefst 91% van de consumenten op basis van reviews bepaalt of een organisatie te vertrouwen is.

Kosten reviewsites

Er zijn beoordelingswebsites die kosteloos zijn, maar voor de meeste bekende reviewsites moet u maandelijks een bedrag betalen. De kosten lopen uiteen, van enkele tientjes tot honderden euro’s. Doordat u gebruikmaakt van een extern beoordelingssysteem is de verificatie van een beoordeling al geregeld. Het gaat tenslotte om vertrouwen. Uw klant kent deze beoordelingssites vaak al en vertrouwt erop dat uw beoordelingen eerlijk verzameld zijn. Bekende reviewsites zijn: The Feedback Company, Webwinkelkeur, Klantenvertellen, Kiyoh, Ekomy, Reviewspot en TrustPilot.

Negatieve beoordeling

Klantbeoordelingssystemen geven klanten een makkelijk en machtig podium. Dat is soms best eng; u heeft er geen invloed op wat uw klanten schrijven. Belangrijk is om altijd te reageren en indien mogelijk contact op te nemen na een negatieve review. Een negatieve reactie is ook een kans om uw dienstverlening of product te verbeteren. Leer van uw klanten en hun wensen. Zorg ervoor dat u zoveel mogelijk reviews verzamelt. Dat is ook nog eens goed voor de vindbaarheid van uw website.

Starten als zzp'er? Zjef helpt u op weg

Chatbot Zjef helpt zzp'ers graag aan een succesvolle start. Daarom heeft hij via Facebook Messenger de belangrijkste startersvragen en antwoorden overzichtelijk op een rij gezet. Omdat Zjef nog in ontwikkeling is, leert hij graag van uw feedback. Probeer Zjef eens uit!

Maak kennis met Zjef

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.