Naar de navigatie Naar de inhoud

Tips voor zzp'ers met een webshop

Een webwinkel kan bijdragen aan uw zakelijk succes. Het is een goede manier om de dienstverlening naar uw klanten uit te breiden, nieuwe klanten te werven en uw omzet te verhogen. Let op deze aandachtspunten.

Enkele voordelen die een webwinkel uw bedrijf kan bieden: een webshop kunt u vanuit huis beheren, een fysieke winkel of bedrijfspand is niet nodig. Een webwinkel is 24/7 open, dus uw klanten kunnen altijd bij u terecht. U kunt met een webwinkel gemakkelijk uw assortiment uitbreiden. En u kunt uw afzetmarkt relatief eenvoudig uitbreiden naar het buitenland.

Zorg dat de basis in orde is

Voordat u van start kunt met een webshop, moet u een aantal zaken regelen. Zo moet u een domeinnaam bedenken en registreren. De site moet gebouwd en ingericht worden. Klantgegevens moeten op uw site veilig zijn voor diefstal of verlies. Daarbij moet u zich houden aan de wet Koop op afstand. Daarin staat dat u op uw website onder meer volledige duidelijkheid moet geven over de identiteit van uw bedrijf. Naast uw adresgegevens vermeldt u uw KvK-nummer en btw-nummer. Ook moet u uw klanten informeren over de prijs, kenmerken van elk product, betalingswijze en levering, maar ook over het eventueel gebruik van cookies. Daarnaast is het belangrijk om algemene voorwaarden op te stellen. Hierin zet u informatie als betaling, levertijd, bedenktermijn, garantie en geschillen, waarmee uw klant akkoord gaat bij een aankoop.

Maak betalen eenvoudig

Het koopproces richt u zo in dat het voor klanten eenvoudig is om te betalen. Hoe gemakkelijker u het uw klanten maakt, hoe sneller zij overgaan tot een aankoop. En dat ziet u terug in uw omzet. U kunt kiezen voor verschillende betaalmethoden, zoals iDEAL, creditcards, PayPal en Afterpay. Softwarepakketten hebben al koppelingen met verschillende internetkassa’s, ook wel payment service providers (psp) genoemd. Een internetkassa biedt in één keer meerdere betaaloplossingen aan voor uw webshop. Ook banken bieden webshoppakketten voor betalingen aan.

Stem de logistiek af op het volume

Wanneer u net begint, kunt u uw producten nog zelf inpakken en ze wegbrengen naar een vervoerder. Neemt het aantal bestellingen toe, dan kan het interessant zijn om een contract af te sluiten met een pakketvervoerder. Dat is vaak goedkoper dan steeds losse opdrachten. Een duidelijk en goed georganiseerd retourproces is wettelijk verplicht . U geeft uw klanten daarmee aan dat zij niet vastzitten aan hun aankoop. Het is dus ook klantvriendelijk om retourvoorzieningen goed te organiseren. Het kan ervoor zorgen dat een twijfelende bezoeker tóch die ene aankoop doet. Denk aan kosteloos retourneren en het meesturen van een retourlabel.

Zorg dat u de voorraden goed kunt beheren

Goed voorraadbeheer van uw winkel leidt tot meer omzet, maximale winst, verhoogde klanttevredenheid en loyale klanten. Voorraadbeheer kunt u handmatig doen in spreadsheets. Efficiënter is het om een voorraadsysteem te koppelen aan uw webwinkelsoftware. Dit geldt ook voor klantcontact. Ook hier levert een koppeling met een Customer Relationship Management (CRM) tool u tijd én geld op. Vraag uw webbouwer naar de mogelijkheden.

Meet en analyseer uw bezoekers

Door webstatistieken in bijvoorbeeld Google Analytics te meten en te analyseren, kunt u uw webshop optimaliseren. U krijgt inzicht in het gedrag van uw bezoekers en aan de hand daarvan kunt u verbeteringen doorvoeren. Zo kunt u bijvoorbeeld producten die goed lopen of veel bekeken worden nog meer centraal stellen. Zoektermen waarop u gevonden wordt, kunt u meer gebruiken om nog vaker gevonden te worden. Ziet u dat u veel verkeer krijgt via Facebook, dan kunt u meer aandacht besteden aan uw zichtbaarheid op Facebook. En u kunt bijvoorbeeld onderzoeken waar mensen in hun aankoopproces afhaken. Door de resultaten te meten en te analyseren kunt u bijsturen. Dat komt de verkoop via uw webwinkel alleen maar ten goede en draagt bij aan uw zakelijk succes.

Tips

  • Is de stap naar een eigen webshop nog een stap te ver? U kunt uw producten ook aanbieden via andere websites. Denk aan Marktplaats of aan Etsy, een webshop waar creatievelingen hun producten kunnen verkopen.
  • Zorg voor reviews van klanten op uw website, mensen lezen graag positieve beoordelingen en kopen daardoor sneller uw product.
  • Zorg voor meer content op uw webshop. Schrijf bijvoorbeeld een blog over hoe uw product gemaakt wordt. Uw klant kan hier iets van leren en kan zich zo meer in uw product verdiepen.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.