Naar de navigatie Naar de inhoud

Sluit u aan bij een brancheorganisatie

Vrijwel iedere branche heeft een eigen organisatie die de belangen van de ondernemers in die branche vertegenwoordigt. Soms bestaan er zelfs meerdere organisaties. U kunt er veel aan hebben.

In een brancheorganisatie komen vakkennis en een groot netwerk samen. Meestal is een brancheorganisatie een vereniging of stichting, die zich inzet voor professionalisering van de branche. U kunt er terecht voor vragen, ondersteuning en financieel voordeel zoals korting op opleidingen.

Toelatingseisen

Makelaar en taxateur Mario Nouwens (59) van PRO makelaars in Amsterdam is sinds 1997 lid van Nederlands grootste brancheorganisatie voor makelaars en taxateurs, de NVM. “In die tijd waren er strenge toelatingseisen. Je moest bijvoorbeeld beëdigd makelaar zijn, een theorieopleiding hebben afgerond, de nodige praktijkervaring hebben en slagen voor de vaktest. Inmiddels is de beëdiging van makelaars afgeschaft, maar de andere eisen gelden nog steeds. De vereniging is goed georganiseerd, heeft een groot netwerk en een heel goed uitwisselingssysteem waarin makelaars hun woningaanbod plaatsen en met elkaar delen. En ze hebben een grote naamsbekendheid. Voor mij genoeg redenen om lid te blijven.”

Consument hecht waarde aan een keurmerk

Voor makelaars is het heel gebruikelijk om zich aan te sluiten bij een brancheorganisatie. Behalve in de makelaardij zijn er veel andere branches waarin ondernemers zich hebben georganiseerd. Het lidmaatschap helpt om een betrouwbare indruk te maken. Vaak geldt het lidmaatschap als een soort keurmerk, waar de consument waarde aan hecht. Een bekende is het ANVR-keurmerk uit de reisbranche. Andere voorbeelden zijn de FOCWA uit de carrosseriebranche, de ABU in de uitzendsector, de BOVAG in de autosector en Koninklijke Horeca Nederland voor de horecabranche.

Wat bieden brancheorganisaties?

Afgezien van die keurmerkfunctie bieden brancheorganisaties hun leden in grote lijnen hetzelfde:

  • kennisdeling (al dan niet in de vorm van opleidingen)
  • een netwerk
  • PR voor de branche
  • juridische ondersteuning bij geschillen tussen ondernemer en consument
  • belangenbehartiging van de branche
  • vaak diverse financiële voordelen, zoals korting op opleidingen en verzekeringen

Waar past u bij?

Voor een ondernemer kan het lonen om eens een ontmoetingsbijeenkomst of vakbeurs te bezoeken, waarbij brancheorganisaties zich voorstellen. Kijk in de online kalender van de brancheorganisaties. U krijgt er informatie en de gelegenheid om vragen te stellen, zodat u een weloverwogen keuze kunt maken om lid te worden. Mario Nouwens brengt met enige regelmaat een bezoek aan de evenementen die zijn branche organiseert. “In Amsterdam zijn de meeste makelaars NVM-leden. We komen elkaar tijdens het werk en allerlei evenementen tegen. Doordat we met zijn allen bij 1 organisatie horen, heb ik wel het gevoel samen sterk te staan. Dat is gunstig als er veranderingen plaatsvinden binnen ons vakgebied. Over die ontwikkelingen en andere vakinhoudelijke zaken informeren ze ons via hun magazine, nieuwsbrieven en vergaderingen. Daarnaast is het lidmaatschap vooral ook richting mijn klanten een hulpstuk om me te profileren. De NVM staat bekend om goede consumentenondersteuning, bijvoorbeeld wanneer er een geschil is tussen de consument en makelaar.”

Beperkende regels

Een brancheorganisatie heeft geen commercieel doel, maar behartigt de belangen van en voor ondernemers. Om een keurmerk of garantie te kunnen bieden, stellen ze regels op. Nouwens: “Ze bewaken de kwaliteit van hun leden. Het echte ondernemen doe je zelf of met hulp van een franchiseorganisatie bijvoorbeeld. Toch kun je het gevoel krijgen dat je beperkt wordt in je doen en laten. Oorzaak hiervan is de strikte regelgeving van de NVM. Wij merken dat bijvoorbeeld in drukke tijden. We zouden dan soms een bezichtiging door iemand van de binnendienst willen laten doen, onze secretaresse bijvoorbeeld. Maar dat mag niet, want iedere medewerker in de buitendienst moet ingeschreven staan in een register.”

Kosten voor lidmaatschap

Lidmaatschap van een brancheorganisatie kost geld. De bedragen kunnen variëren van enkele tientjes tot in de duizenden euro’s per jaar. “De jaarlijkse kosten zijn behoorlijk hoog, maar toch hebben we nooit serieus overwogen om ons lidmaatschap op te zeggen”, vertelt Nouwens. “Daarvoor zijn de voordelen ons teveel waard. Niet alleen vanwege de korting op opleidingen en ondersteuning, maar ook vanwege het keurmerk dat de NVM is. Wat dat voor consumenten betekent, ontdekte ik toen ik jaren geleden voor mezelf begon. Ik was niet bij een branchevereniging aangesloten, omdat ik nog niet beëdigd was. En plots kreeg ik van vrijwel alle nieuwe klanten de vraag of ik een NVM-makelaar was. Voor consumenten speelt dit dus blijkbaar wel een rol in de overweging of ze met je in zee willen gaan.”

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.