Naar de navigatie Naar de inhoud

Zzp’er Hanneke Heij nam een bedrijf over

Hanneke Heij (53) kreeg 4 jaar geleden de kans om het opleidingsinstituut Triggerpointcoach over te nemen. “De bedrijfsovername is in goed overleg gegaan. Ik draag het gedachtegoed verder uit en mijn oude zakenpartner is nog steeds verbonden aan het instituut.”

Voordat ze in aanraking kwam met het opleidingsinstituut voor Triggerpoint-therapie, werkte Heij bij de afdeling Economische Zaken bij de gemeente. Ze kreeg RSI-klachten en tobde daar jarenlang over. Geen behandeling hielp. “Het advies was toen vooral rust houden, maar de klachten bleven. Na 8 behandelingen triggerpoint-therapie raakte ik de pijn kwijt! De therapie is een manuele vorm van pijnklachten behandelen. Ik besloot mij om te gaan scholen. Ik wilde mensen gaan helpen met chronische pijn. Bijna 20% van de Nederlandse bevolking heeft last van chronische pijnklachten.”

Onnodige pijn

“Het is schrikbarend hoeveel pijn er wordt geleden, terwijl het niet altijd nodig is. Spieren kunnen de klachten veroorzaken en dat kan met deze therapie vaak verholpen worden. Triggerpointcoach is een opleiding in Nederland voor therapeuten, masseurs en behandelaars die zich willen scholen voor deze therapie. Ik volgde eerst zelf de opleiding om mij om te scholen, maar werkte daarna op zzp-basis voor het bedrijf. Zo assisteerde ik bij de opleidingen en ging gaandeweg steeds meer doen.”

Van therapeut tot eigenaar

“Ik gaf zelf therapie, maar bedacht dat het veel nuttiger is om mensen te gaan opleiden tot Triggerpoint-therapeut. Zo kan ik uiteindelijk meer mensen helpen hun pijn meester te worden en verspreid ik het gedachtegoed van Triggerpoint-therapie. Op een gegeven moment deed zich de kans voor om het opleidingsinstituut over te nemen. Ik was eraan toe om te gaan ondernemen. Dat is wel verschrikkelijk spannend. Je moet alles alleen gaan doen, alleen beslissen, je eigen koers varen. Samenwerken is fijn, maar in je eentje je eigen koers varen is nog veel prettiger. Je overlegt minder en kunt slagvaardiger zijn: je doet zo meer in minder tijd. Advies kun je altijd elders inwinnen.”

Overname eenmanszaak

Heij noemde een bedrag tegen de oude eigenaar. “Ik dook daarvoor eerst in alle cijfers en vroeg ook advies aan een accountant. Ik berekende bijvoorbeeld hoe lang het zou duren voordat ik het overnamebedrag terugverdiend zou hebben. Hij heeft nog wel even moeten nadenken of hij het bedrijf voor dat bedrag wilde verkopen. Na 1 jaar werd hij echt serieus. Voor mij en de oude eigenaar telde ook vertrouwen mee. Hij wilde dat het werk werd voortgezet en zag in mij een goede opvolger. We hadden een goede verstandhouding en hebben dat nog steeds. Hij werkt nog steeds als docent voor Triggerpointcoach. Het is geen ‘koude’ overname geweest.”

Overnamecontract

“We brachten samen in beeld wat er allemaal bij de overname van de eenmanszaak hoorde. Dat hebben we zelf op papier gezet in een overnamecontract en dat hebben we besproken met de accountant. Samen kwamen we vervolgens tot overeenstemming. Ik nam eigenlijk het gedachtegoed en de kennis over. Het instituut zelf heeft geen school, geen vaste plek of personeel in dienst. Ik nam de naam en de autoriteit over van de oudste opleider van Nederland voor Triggerpoint-therapie. Daarbij hoorde ook het klantenbestand van therapeuten, masseurs en behandelaars die regelmatig bijscholing volgden. Als licentiehouder moet je namelijk 1 keer per jaar een training volgen. Het bedrag voor de overname kon ik betalen uit eigen vermogen.”

Veel regelwerk

Het officiële moment was volgens Heij bij de Kamer van Koophandel. “We regelden samen bij de KvK de bedrijfsovername. Vervolgens moesten praktische zaken als de bank en het telefoonabonnement op mijn naam gezet worden. Ik vond dat allemaal wel erg lang duren. Als je samen met iemand bijvoorbeeld een VOF opricht, is al het regelwerk zo geregeld. Bij een overname heb je overal beide handtekeningen nodig. Van de oude eigenaar en mijzelf. Dat is soms wel lastig. Moet je je voorstellen wanneer je een bedrijf overneemt en je gaat niet goed uit elkaar. Dan moet je voor iedere handtekening toch weer samen op pad."

Tip

“Een goede tip kregen wij van onze accountant. Wij voerden de overnamegesprekken in de maand februari. De accountant tipte ons om alles voor 1 april te hebben geregeld. Dan kun je alles nog met terugwerkende kracht per 1 januari laten overschrijven. Doe je dit niet, dan heb je een gebroken boekjaar en dat maakt alles een stuk ingewikkelder.”

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.