Naar de navigatie Naar de inhoud

Ondernemen met een franchise

U wilt ondernemer worden. In plaats van zelf een eenmanszaak op te starten, kunt u zich ook inschrijven als zzp’er en aansluiten bij een bestaande franchiseformule. Daar zitten voor- en nadelen aan. In dit artikel vertellen we waar u allemaal rekening mee moet houden.

Een bedrijf starten met een franchiseformule betekent dat u als zzp’er een samenwerking aangaat met een ander bedrijf voor de distributie van goederen en diensten. U als franchisenemer sluit een contract af met de eigenaar (de franchisegever) van de handelsnaam en het ondernemingsconcept. Tegen betaling mag u een franchisezaak exploiteren. Voorbeelden van zzp’ers die gebruik maken van een franchiseformule zijn er met name in de zorg, horeca en zakelijke en persoonlijke dienstverlening. Zo zijn er uitvaartondernemingen waar zzp’ers zich als franchisenemer bij kunnen aansluiten. Of u kunt maaltijdboxen gaan bezorgen als franchisenemer bij een bestaande formule.

Bestaand concept

Als franchisenemer stapt u in een bestaand en vaak beproefd concept. Ruime vakkennis en/of ervaring is handig, maar niet altijd noodzakelijk. Vaak voorziet een franchisegever in training en begeleiding. U bent wel een ondernemer, moet het runnen van een bedrijf wel leuk vinden én affiniteit hebben met wat u doet. U zult een investering moeten doen met eigen vermogen, en zoals alle ondernemers, heeft u geen vast en gegarandeerd inkomen.

Profiteren

Voor startende ondernemers kan instappen in een franchiseformule erg succesvol zijn. Uit onderzoek is gebleken dat 90% van de startende franchisers succesvol is en blijft. U kunt relatief snel starten en meteen bent u herkenbaar voor uw klanten. U maakt gebruik van een bestaand imago en krijgt meestal ondersteuning op het gebied van marketing, promotie, sales, financiën en bedrijfsvoering. Indien van toepassing profiteert u van inkoopvoordeel omdat inkoop meestal centraal wordt geregeld.

Franchisecontract

Wanneer u gebruik gaat maken van een franchiseformule wordt dit vastgelegd in een franchisecontract. U moet betalen voor het gebruik van de formule, dit kan op verschillende manieren en is per formule weer verschillend.

Entree-fee of opstartbedrag
U betaalt eenmalig een bedrag bij de start van de samenwerking. Dit is een vergoeding voor de kosten die de franchisegever heeft gemaakt voor de ontwikkeling van de formule, zowel in tijd als in geld. De hoogte van het bedrag verschilt per formule. Het loopt uiteen van enkele duizenden tot tienduizenden euro’s. Als u een financiering nodig heeft van een bank, kunt u dit overleggen met een franchisegever. Zij doen vaak al zaken met een bank voor de financiering van hun franchisenemers.

Percentage van de omzet
De vergoeding aan de franchisegever voor het onderhouden en ontwikkelen van de franchiseformule wordt een royalty genoemd. Vaak is dat een percentage van de omzet dat bijvoorbeeld per maand in rekening wordt gebracht. Franchisenemers betalen ook weleens een vast bedrag per jaar. Ook moeten ze meestal bijdragen aan reclame.

Nadelen

De soms hoge startkosten van een franchiseformule kunnen een drempel zijn voor startende zzp’ers. En eenmaal opgestart deelt u wel de winst, maar niet uw verlies. Ook contractuele verplichtingen kunnen u beperken. Want dit betekent vaak minder vrijheid. De franchisegever stelt kaders waarbinnen u mag ondernemen. Zo mag u bijvoorbeeld zelf geen kortingsacties doorvoeren of zelf bepalen hoe een advertentie eruit ziet.

Franchiseformule kiezen

Voor welke franchiseformule u kiest, is aan u. De een zoekt meer vrijheid, waarbij de ander juist binnen vastomlijnde kaders wil gaan ondernemen. Kijk daarom goed welk type franchise aansluit bij uw wensen. Wees daarbij kritisch en ga praten met andere ondernemers van de franchise. Heeft u een franchisegever op het oog, zoek dan contact en vraag om transparant te zijn over de volgende zaken: 

  • het verdienmodel;
  • de winstmarges hoe die zijn opgebouwd;
  • de gedeponeerde jaarrekeningen;
  • 'en of er weleens een franchisenemer failliet is gegaan.

De Nederlandse Franchise Code

De Nederlandse Franchise Code beschrijft gedragsregels voor franchisegevers en franchisenemers bij het aangaan, uitvoeren en ontbinden van een franchiseovereenkomst. De code is opgesteld door de sector zelf, franchisegevers en -nemers. De rechten en plichten van beide partijen staan erin genoemd.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.