Naar de navigatie Naar de inhoud

Ondertekende opdracht ging niet door

Ze had zich voorbereid, andere opdrachten geweigerd en haar agenda geblokkeerd. Zzp’er Olga Baart stond in de startblokken toen ze 3 dagen voor aanvang vernam dat de opdracht helemaal niet door zou gaan. “Het ging voor mij toch om een paar maandsalarissen.”

Met haar bureau Frisse Wind Training & Coaching werkt Olga Baart sinds 2013 voor verschillende opleidingsinstituten. Ze verzorgt onderwijsmodules en staat regelmatig in de collegezaal voor studenten in het hoger onderwijs. In september en oktober stond een omvangrijke opdracht in haar agenda: in totaal 10 dagen lesgeven aan enkele groepen studenten.

Te weinig inschrijvingen

Een dag of 3 van tevoren ontbrak nog wat informatie voor de lesmodule, dus belde Olga met de opdrachtgever. “Toen zei degene aan de telefoon opeens: ik geloof niet dat het doorgaat, want er zijn te weinig inschrijvingen.” Olga wist niet wat ze hoorde. “Ik had al veel uren in de voorbereiding gestoken en had er andere opdrachten voor afgehouden. Wat nu?”

“Ik werk altijd met opdrachtbevestigingen, waarin alles staat vastgelegd: de inhoud, de dagen, de locaties en uiteraard het tarief. Ook van deze opdracht had ik een ondertekende opdrachtbevestiging retour gekregen. Ik ga ervan uit dat als je een handtekening hebt, dan de afspraak dan ook stáát.”

Netelige situatie

Meteen bevond Olga zich in een netelige situatie. Aan de ene kant was ze verontwaardigd en wilde ze een tegemoetkoming voor haar inkomensderving. Aan de andere kant wilde ze de klant graag behouden, dus ophef erover maken zat er niet in. “Ik wist ook niet hoe het juridisch precies zat.”

Ze liet de opdrachtgever op een nette, maar duidelijke manier weten wat dit voor haar betekende en dat ze een deel van de opdracht in rekening wilde brengen. De opdrachtgever had hier begrip voor. Olga heeft daarna de eerste 2 dagen en de uren voorbereiding gefactureerd. Die werden vervolgens ook netjes voldaan.

Maand lang geen werk

Vanwege de geblokkeerde agenda zat Olga vervolgens een maand lang zonder werk. “Misschien had ik meer kunnen claimen, daar ben ik nog steeds niet uit.” Wel heeft ze lessen getrokken uit de situatie. “Bij een andere opdrachtgever had ik al duidelijk gemaakt op papier dat een opdracht tot 3 weken voor aanvang kosteloos kan worden afgezegd. Sinds dit voorval ben ik heel duidelijk over de annuleringsvoorwaarden voor dit soort grote opdrachten, juist ook bij nieuwe opdrachtgevers.”

Terugblikkend is Olga tevreden over hoe ze de situatie heeft afgehandeld. “Mijn claim was redelijk. En de opdrachtgever en ik hebben vervolgens hierover een afspraak gemaakt. Een afspraak die er blijkbaar nog niet was.” Wat zou ze andere ondernemers in dezelfde situatie adviseren? “Het is balen, maar handel het af zonder veel emotie. Houd het zakelijk.” Door met de opdrachtgever in gesprek te blijven, kwam deze uiteindelijk met een nieuwe opdracht voor Olga – deze keer mét voldoende inschrijvingen.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.