Naar de navigatie Naar de inhoud

MVO hoeft niet duur te zijn

Als ondernemer heeft u niet alleen een verantwoordelijkheid naar uw eigen medewerkers en klanten, maar ook naar de maatschappij in het algemeen. Een van de manieren om die verantwoordelijkheid te nemen, is de inzet van uw eigen middelen, kennis of mankracht om een goed doel te steunen. Transportbedrijf Bram van Tuijl heeft daar goede ervaringen mee. Wat kunt u als ondernemer zoal doen?

Er zijn grofweg 3 mogelijkheden

  • U kunt de middelen die u als bedrijf toch al dagelijks tot uw beschikking heeft, inzetten voor andere doeleinden. Voor evenementen van goede doelen bijvoorbeeld. Denk aan een vergaderlocatie, of aan een bus die gebruikt kan worden.
  • U kunt de diensten die u levert, inzetten voor andere doeleinden, bijvoorbeeld door gratis advies te geven aan verenigingen of goede doelen.
  • U kunt op diverse manieren de milieubelasting van uw onderneming zo minimaal mogelijk houden. Door zuinig om te gaan met energie, fietsen en openbaar vervoer onder werknemers te stimuleren en zo zuinig mogelijk te rijden. Ook kunt u iets terugdoen voor de CO2 die u uitstoot: door bomen te planten of groene daken aan te leggen.

Maak een plan

Wilt u als ondernemer ook iets terugdoen voor de maatschappij? Dan doet u er goed aan hiervoor een plan op te stellen. In veel gevallen is MVO onderdeel van de marketingstrategie, aangezien het bijdraagt aan verbetering van uw imago. Maak inzichtelijk hoeveel manuren u hieraan wilt besteden, welke middelen u gaat inzetten en wat de bijbehorende kosten zijn. Door dergelijke zaken vast te leggen, zorgt u ervoor dat het maatschappelijk verantwoorde aspect echt onderdeel van het ondernemen wordt.

Rijdende reclamezuilen

Ook het bedrijf van Richard van Tuijl (38), directeur van internationaal koel- en vriestransport Bram van Tuyl (BvT), houdt zich op verschillende manieren bezig met MVO. “We doen op dit gebied eigenlijk 2 dingen: we helpen goede doelen en we proberen het milieu, ondanks het feit dat we een transportbedrijf zijn, zo min mogelijk te belasten. Dat eerste doen we door onze vrachtwagens op allerlei creatieve manieren in te zetten. We hebben een aantal wagens bestickerd met de boodschappen van goede doelen, zoals KiKa en Villa Pardoes. De vrachtwagens fungeren als een soort rijdende reclamezuilen.”

Lage kosten, meer effect

De kosten hiervan hoeven niet heel hoog te zijn. “Onze vrachtwagens doen wat ze altijd doen, maar nu in een ander jasje. De bestickering kost ongeveer € 4.000 maar dit bedrag zijn we sowieso kwijt, alleen normaal gesproken aan ons eigen logo. We hebben gemerkt dat het niet altijd veel hoeft te kosten om iets voor een ander te doen. Laatst hebben we allemaal een deel van onze werkdag aan Villa Pardoes geschonken. Dat lijkt klein, maar bij elkaar telt dat aardig op.”

Multi-inzetbare middelen

“We steunen inmiddels ook een paar kleinere, regionale goede doelen op dezelfde manier. Hierbij zijn de lijnen veel korter en daardoor komen initiatieven makkelijker van de grond. We rijden bijvoorbeeld regelmatig met een vrachtwagen naar evenementen die zij organiseren of bezorgen mensen een leuke dag met een vrachtwagenritje. Ook rijden we ieder elk jaar met een truck vol spullen naar de Alpe d’Huez en laatst zijn we met een truck vol goederen en etenswaren naar Moldavië gereden. De kosten zijn voor ons, en om die een beetje te kunnen drukken, nemen we als dat kan een andere vracht mee terug.”

Milieubelasting beperken

Voor het beperken van de milieubelasting heeft het bedrijf een aantal maatregelen getroffen. Richard: “De motoren van onze vrachtwagens voldoen aan de hoogste eisen, onze chauffeurs zijn getraind in zo zuinig mogelijk rijden en we hebben twee extra grote trailers waardoor we bij grote ladingen met 1 wagen kunnen rijden in plaats van met 2.”

Goed voor teamgevoel

Maatschappelijk verantwoord ondernemen biedt de kans medewerkers van alle afdelingen verantwoordelijkheden te geven en initiatief te laten nemen. “Bij ons zorgt dat voor een groot gevoel van saamhorigheid”, vertelt Richard. “En het geeft je werk wat extra diepgang.”

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.