Naar de navigatie Naar de inhoud

Klanten binden met korting

Korting trekt klanten aan. Maar klanten durven ook steeds vaker zelf een korting te bedingen bij hun aankoop. Als ondernemer kunt u daar best in meegaan. Maar tot hoever? Met deze adviezen doet u uzelf niet te kort.

Korting geven kan bijdragen aan de tevredenheid van de klant. Maar u wilt ook een goede prijs voor uw product of dienst. U heeft immers niet voor niets een verkoopprijs bepaald: kwaliteit heeft een prijs. Een lastige spagaat waar veel ondernemers zich weleens in bevinden. De onderstaande tips helpen u om uw kortingsbeleid te bepalen.

Bepaal een ondergrens

De ondergrens van uw verkoopprijs bepaalt hoe ver u kunt gaan. Tussen de vraagprijs en de ondergrens ligt (voor de klant onzichtbare) ruimte om te onderhandelen. Die ruimte kan per product of dienst verschillen; op het een zit meer winstmarge dan op het ander. Op een product met meer marge, kunt u meer korting geven.

Weet van alle producten en diensten die u klanten aanbiedt wat de marge is en wat voor u de absolute ondergrens is. Zo krijgt u later geen spijt van een korting die u eigenlijk niet had willen geven.

Misschien zijn er zelfs producten of diensten waar u helemaal geen korting op wilt geven. Bijvoorbeeld omdat u vindt dat uw product een kwaliteitsstandaard vertegenwoordigt. Zorg dat u deze exclusiviteit behoudt. Kwaliteit heeft een prijs en daar mag u uw klant best op wijzen. 

Bewaar hoge kortingen zoals 50% of ‘twee voor de prijs van één’ voor speciale acties. Die zet u alleen in als een product niet hard genoeg loopt of wanneer u van een magazijnvoorraad af wil. Dergelijke kortingen worden ook vaak geboden rond feestdagen, in slappe tijden of om ruimte te maken voor een nieuwe collectie.

Beloon loyaliteit

Een tevreden klant komt de volgende keer weer bij u terug. Beloon daarom uw vaste klanten voor hun loyaliteit. Denk aan een vaste klantenkorting van een bepaald percentage op de verkoopprijs: 10% op alle aankopen.

Koopt een klant regelmatig grotere aantallen bij u, dan kunt u volumekorting geven. Bij 9 stuks de tiende gratis, bijvoorbeeld. Pakketkorting is ook interessant. Dan heeft uw klant voordeel wanneer hij verschillende producten of diensten afneemt. Vooruitbetaling of bij lange contractduur geven u meer zekerheid. Dit kunt u belonen met korting.

Wees creatief met korting

Wanneer u een dienst verkoopt, berekent u vooraf uw prijs voor een opdracht. U maakt een offerte op basis van het aantal uren dat u bezig denkt te zijn met de opdracht. Om een potentiële klant over de streep te trekken, kunt de opdracht aanbieden tegen een gereduceerd tarief, bijvoorbeeld met een welkomstkorting. U loopt hiermee wel de kans dat u zelf duurder uit bent. Het kan voordeliger zijn om de uren die u teveel maakt cadeau te doen, in plaats van de gehele opdracht met een korting aan te bieden. Houd goed bij hoeveel tijd u er uiteindelijk aan besteedt. Bent u langer bezig dan begroot, dan zijn dat in feite de overuren die u de klant cadeau kunt doen.

Deze manier van ‘korting geven vanaf een bepaalde afname’ kunt u ook anders toepassen. Geef bijvoorbeeld alleen iets weg boven een bepaald bedrag: 15% korting bij een bestelling vanaf € 750,-. Of bied bij een product andere relevante producten aan tegen een bundelprijs. Denk aan een extra set velgen bij een nieuwe auto. Aan een paar fietstassen bij een fiets. Of aan een verzekering wanneer u een keuken aankoopt.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.