Naar de navigatie Naar de inhoud

Uw netwerk inzetten voor een financiering

Crowdfunding is een populaire manier om aan geld te komen. Beginnende bedrijven halen er startkapitaal mee op. Andere ondernemers kunnen er nieuwe producten of diensten mee financieren. Dit moet u weten voordat u eraan begint.

Crowdfunding wordt in alle branches van het mkb toegepast, voor uiteenlopende doeleinden. Denk aan het ontwikkelen van apps of gadgets. Of voor het opzetten of verbouwen van een restaurant of café. De eigenaar van een fabriek haalt er het geld mee op om een kostbare machine te vervangen. Een winkelier die boven zijn zaak wil wonen kan proberen het pand te kopen waarin hij winkelruimte huurt. Zelfs een theatergezelschap heeft er wat aan. Met het geld kan het gezelschap voorstellingen geven, die anders nooit de spotlights zouden zien.

Fondsen werven

Crowdfunding lijkt op een marketingcampagne. Het doel is om geld te verwerven van een groep mensen (crowd), die bereid zijn uw project te steunen. In ruil voor hun financiële steun krijgen ze rente of aandelen. Dat maakt crowdfunding interessant voor de ‘funders’. U bepaalt zelf de looptijd, de investeringsvorm, hoeveel kapitaal u nodig heeft en waarvoor. U hoeft het geld niet alleen te gebruiken voor ‘vaste activa’, zoals materiaal, middelen of een verbouwing. Er zijn ook ondernemers die het geld in immateriële zaken steken. Denk aan een overname, onderzoek en ontwikkeling (Research&Development) of kapitaalinjectie; een financiële impuls om te kunnen groeien.

Met of zonder een banklening

Het aantal leningen of donaties via crowdfunding groeide vorig jaar met 37% naar 134,5 miljoen euro, zo blijkt uit onderzoek. Populair is de combinatie van crowdfunding met een traditionele financiering bij de bank. Een rekening-courant is handig als u op korte termijn geld nodig heeft. Want voor de opbrengst van uw crowdfundingproject moet u wat geduld hebben en wachten tot de campagne is afgelopen. Er zijn diverse krediet- en leningsvormen voor innovatie en groei.

5 soorten crowdfunding:

1. Eigen vermogen
In ruil voor geld krijgt de investeerder een deel van uw onderneming. Hij wordt dan tijdelijk aandeelhouder en deelt mee in de winst.

2. Vreemd vermogen
U vraagt investeerders om een lening. Met een lening kunt u een bedrijf oprichten wanneer u zelf nog niet voldoende middelen heeft. Uw investeerders lenen u dan een bepaald bedrag tegen een vaste looptijd en rente. Heeft de schuld een looptijd van een jaar, dan heet dat kort vreemd vermogen. Bij lang vreemd vermogen heeft de lening een langere looptijd, zoals bij hypotheken en een bedrijfslening. U geeft het bedrag na de looptijd weer terug aan uw investeerder.

3. Sponsoring
Bij sponsoring krijgt de investeerder geen geld terug, maar een andere tegenprestatie. Denk hierbij aan een naamsvermelding op banners en reclameborden.

4. Donatie
De investeerder geeft geld en krijgt daar niets voor terug. Donaties worden meestal gedaan bij goede-doelenprojecten.

5. Voorverkoop
Bij voorverkoop wordt eerst geld ingezameld bij investeerders. Met het totaalbedrag kan een nieuw product of dienst worden ontwikkeld. De investeerder krijgt daarvoor geen geld terug maar bijvoorbeeld een VIP-lidmaatschap dat hem recht geeft op voorrang bij volgende acties en aanbiedingen. Het verschil met sponsoring is dat er bij voorverkoop sprake is van een dienst of evenement dat er nog niet is. Pas als voldoende geld is opgehaald, kan dit worden gerealiseerd.

Uw funders, uw ambassadeurs

Bij crowdfunding zijn uw investeerders direct bij uw project betrokken. Dit kan in uw voordeel werken. Ze kennen u, weten waar uw passie naar uitgaat en willen daar een steentje aan bijdragen. Ze zijn uw ambassadeur en kunnen dat ook uitdragen. Dat levert extra reclame op! De funders hebben er natuurlijk ook baat bij dat uw project een succes wordt. De rente op crowdfunding-campagnes bedraagt gemiddeld 7,5% tegen gemiddeld 51 maanden looptijd. Dat is heel wat hoger dan op een doorsnee spaarrekening. Voor de funders is crowdfunding dus ook een mooi alternatief voor banksparen. Ze halen meer uit hun spaargeld.

Pitch uw plan

Voor een kickstart van uw project moet u vooraf een plan hebben. Denk aan een marketingcampagne. U heeft namelijk iets te verkopen: uw project. In dit plan legt u eerlijk uit wat uw doel is, waar het geld precies voor nodig is en waarom u uw netwerk aanspreekt. U deelt uw plan overal waar u kunt, persoonlijk, via een brochure, social media, een website of een videoboodschap. Ga op zoek naar voorbeelden van geslaagde crowdfundingprojecten om het kunstje af te kijken. En vraag uw collega-ondernemers of zij ervaring hebben met crowdfunding. Belangrijk voor uw potentiële investeerders, is dat zij weten waar ze aan toe zijn. Zorg dat u in uw campagne duidelijk bent over de voorwaarden, zoals wanneer de investeerders mogen delen in de opbrengst. Uw funders hebben tenslotte ook een zakelijk belang.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.