Naar de navigatie Naar de inhoud

Een beoordelingsgesprek met uzelf

Anders dan mensen in loondienst hebben zzp’ers geen jaarlijks gesprek met de baas of leidinggevende. Als zelfstandig ondernemer bent u slechts aan uzelf verantwoording schuldig. Omzet is de meest voor de hand liggende indicator van hoe de zaken ervoor staan, maar vooruitgang is op meer manieren te meten.

De ene zzp’er begint zonder concreet plan en ziet wel waar het schip strandt. De ander heeft een vastomlijnd plan en weet precies waar hij over 3 jaar wil staan. Wat voor soort ondernemer u ook bent, het is verstandig om regelmatig te peilen hoe uw bedrijf erbij staat. Berekeningen en reflectie vormen een sterke basis voor het plannen van de toekomst.

1. Pak uw businessplan erbij

Het is verstandig om altijd iets over de doelstellingen van uw bedrijf op papier te zetten. Een businessplan hoeft geen boekwerk te zijn met voorwoord, hoofdstukken en bijlages. Voor een zzp’er kan een businessplan van 2 A4’tjes volstaan. Het gaat niet om omvang of diepgang. Zet op een rijtje: waar u nu staat, waar u over een jaar wilt staan en wat u concreet gaat doen om dit te bereiken. Check jaarlijks of u op koers ligt met uw plannen. En stel ze waar nodig bij.

2. Plan bewust tijd in om te evalueren

Plan elk kwartaal een evaluatie in. Ga er even goed voor zitten om de cijfers en opdrachten van de afgelopen periode te analyseren. Als zzp’er is het verleidelijk om elke week of elke maand te kijken hoeveel euro er aan facturen is verstuurd of binnengekomen. Dat is nuttig om uw administratie goed op orde te houden, maar dergelijke korte periodes geven zelden een realistisch beeld van uw bedrijf. Hecht niet te veel waarde aan een goede of slechte maand. Door elke 3 maanden te evalueren, houdt u zicht op het grote plaatje.

3. Kijk naar de omzet

Omzet is de hoeveelheid geld die u in een bepaalde periode heeft gefactureerd aan opdrachtgevers – uiteraard exclusief btw. Daarmee is omzet de beste en meest gebruikte indicator voor het vaststellen van groei. Een hogere omzet betekent niet direct een hogere winst. Wanneer u in dezelfde periode veel kosten heeft gemaakt, valt de winst daartegen weg. Toch is een groeiende omzet in elk geval een bewijs van groei van uw bedrijf. Tel elk kwartaal de omzet op. Vergelijk die niet met het voorgaande kwartaal, maar met hetzelfde kwartaal van het vorige jaar. Een daling van de omzet in kwartaal drie ten opzichte van kwartaal twee zegt bijvoorbeeld weinig, vanwege de zomervakantie. Door te vergelijken met hetzelfde kwartaal vorig jaar, vergelijkt u geen appels met peren; u houdt seizoensinvloeden buiten de evaluatie.

4. Evalueer uw klantenbestand

Maar wat als die omzet grotendeels van een handjevol opdrachtgevers komt? Daarmee komen er misschien omvangrijke bedragen binnen, maar bent u ook kwetsbaar. Als één van die opdrachtgevers wegvalt, bent u meteen een groot deel van uw omzet kwijt. Kijk tijdens uw evaluatie daarom ook naar het aantal klanten in uw bestand. Heeft u meer klanten dan het jaar ervoor, dan zijn uw risico’s meer gespreid. Bepaal ook van welk soort klanten u er meer wilt hebben en welke u (op termijn) wilt afstoten. Ook het aantal verstuurde facturen kan een indicator zijn van groei.

5. Heeft u er nog plezier in?

Cijfers zijn meetbaar. Maar stel uzelf ook regelmatig eerlijk de vraag: beleef ik nog plezier aan mijn werk als zzp’er? Kijk daarom naast de cijfers altijd kritisch naar uw opdrachtgevers en werkzaamheden. Werken voor klanten met wie het klikt, en die uw werk waarderen en keurig op tijd betalen, geeft u meer energie dan extra omzet van die vervelende opdrachtgever. Neem aan de andere kant ook het (eventueel) gemis van collega’s, aanspraak of een vaste werkplek mee in uw evaluatie. Als zzp’er moet u daar ook mee om kunnen gaan.

6. Kijk vooruit

Volgens de Van Dale is evalueren ‘achteraf bespreken om ervan te leren’. Toch is een vast evaluatiemoment ook bij uitstek geschikt om vooruit te kijken. Stel uzelf doelen voor het komende kwartaal of halfjaar. Misschien is het tijd om bepaalde investeringen te doen. Houd ook rekening met onvoorziene omstandigheden, vaste lasten en incidentele uitgaven. In elk businessplan moeten de verwachte inkomsten en uitgaven zijn opgenomen. Kijk tijdens uw evaluatie naar de vaste lasten (huur, hosting server of website, online advertenties), maar ook naar onvoorziene kosten (uw laptop begeeft het, de kantoorhuur wordt verhoogd of een naheffing van de Belastingdienst). Werp een realistische blik op de toekomst en zorg dat u niet voor verrassingen komt te staan.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.