Naar de navigatie Naar de inhoud

Alternatieven voor uurtje-factuurtje

Van losse opdrachten naar een vast abonnement voor uw dienstverlening. Wanneer u inspeelt op de vraag van uw opdrachtgevers, kan dit voordeel én continuïteit voor uw bedrijf opleveren. 3 manieren die in uw voordeel werken.

Veel zzp’ers werken volgens het principe uurtje-factuurtje. U berekent dan het eindbedrag achteraf op basis van het aantal uren dat u aan een opdracht gewerkt heeft. Klanten vinden het soms vervelend dat ze dan van tevoren niet precies weten wat iets gaat kosten.

1. Vaste prijzen

Uw klanten willen waarschijnlijk inzage in gemaakte uren en daarmee grip op de kosten. In plaats van achteraf uw uren te factureren, kunt u ook werken met vaste prijzen voor een bepaalde klus. U maakt eerst een ruwe schatting van het aantal uren dat u aan een opdracht of project denkt te besteden om vervolgens een vaste projectprijs voor te stellen aan uw opdrachtgever.

Let op: de verantwoordelijkheid voor uw marge en verdiencapaciteit ligt bij u zelf. Neem de tijd om de projectprijs goed in te schatten, te calculeren en te offreren. Zorg voor een heldere urenadministratie waarin u ook niet-declarabele uren opneemt. Klus geklaard? Doe altijd een nacalculatie zodat u een volgende klus met betere inzichten begint.

Dat wat iemand kan verdienen bij volledige arbeidsgeschiktheid.

2. Een pakketprijs

Als zzp’er biedt u misschien meerdere diensten aan. Diensten die vaak samen worden afgenomen kunt u ook gebundeld met een vaste prijs aanbieden. U verkoopt uw diensten dan als pakket, methode of stappenplan. Voorbeelden: u maakt een jaarrekening op én u doet de maandelijkse btw-aangifte. Of u neemt 2 tests af én u biedt 2 coachingsgesprekken aan. Zo weet uw klant precies wat hij aan u heeft en zal hij minder lang hoeven nadenken om met u in zee te gaan.

Let op: weet goed waaraan uw klant behoefte heeft én omschrijf heel duidelijk in het pakket, de methode of het stappenplan wat u wel en wat u niet doet voor die scherpe prijs.

3. De strippenkaart of seizoenkaart

Ook hier maakt u van uw dienstverlening een product. Stel: u heeft steeds terugkerende klanten waar u maandelijks een aantal uren werk voor doet. U kunt met deze klanten een abonnement afsluiten in de vorm van een seizoenkaart of maand-, kwartaal- of halfjaarabonnement. U spreekt een vast aantal uren af waarbinnen u de klant van dienst bent. De klant betaalt een vast bedrag per maand, of misschien wel per kwartaal of halfjaar. Bijkomend voordeel: continuïteit voor uw bedrijf en minder facturatiekosten.

Let op: ook hier is het van groot belang om goed vast te leggen wat wel en wat niet in een seizoenkaart of strippenkaart zit. Daarnaast moet u uw uren kunnen verantwoorden. Zorg dus voor een goed urenregistratiesysteem.

Tip

Leer van de concurrent. Bekijk hoe collega-zzp’ers hun diensten aanbieden. Kijk ook buiten uw eigen branche. Leer van andere bedrijven en durf creatief te zijn. Wat werkt in een andere dienstverlening, kan misschien ook interessant zijn voor uw klant.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.