Trainingsbureau gespecialiseerd in duurzame inzetbaarheid
Zakelijke Dienstverlening

De uitzendbranche profiteert van de hoogconjunctuur maar bedreigingen liggen op de loer

“De grootste maatschappelijke impact die je als bedrijf kan hebben, is via Mensen”, zegt de oprichter van de Molijn Group. Pieter zet voor de volle honderd procent in op de P van People. “Uiteraard denk ik aan de Planet en ik weet dat ik alleen kan ondernemen als ook de Profit goed verankerd is.” De menselijke maat als core business ontstaan vanuit de flexbranche.

Molijn is gedreven en kritisch. “Veel bedrijven presenteren zichzelf als duurzaam. Dat zit dan vooral op een goed geïsoleerd pand, elektrische auto’s en laadpalen om de CO2 uitstoot te drukken. Natuurlijk is dit een goede zaak, maar intussen bungelt Nederland wel onderaan de internationale ranglijst op het gebied van klimaatdoelstellingen en blijft het People deel van sustainability bij veel bedrijven steken op het sturen op een laag ziekteverzuimpercentage. En moet er worden bezuinigd, gaat er als eerste een streep door het opleidingsbudget. Dan wordt geweld gedaan aan de P van people; door naar zoveel mogelijk profit tegen zo laag mogelijke kosten te streven.

Hij is realistisch: “Over de P van People, (MVO = People, Planet, Profit) zijn ook niet veel cijfers bekend. Veel verder dan ziekteverzuimcijfers, al dan niet stress-gerelateerd, en de individuele opleidingsbudgetten die tegenwoordig in cao onderhandelingen worden afgesproken komen we eigenlijk niet. Waar veel onderzoek naar wordt gedaan is de toekomst van werk als gevolg van robotisering, automatisering en Artificial Intelligence (AI). Uit het ene onderzoek blijkt dat er veel werk verdwijnt, terwijl uit ander onderzoek blijkt dat er juist veel werk bijkomt.”

“Het enige wat we met zekerheid over verschillende studies en onderzoeken kunnen concluderen is dat het werk verandert, en dat het veel sneller verandert dan vroeger. 40 jaar hetzelfde werk doen bij dezelfde werkgever is echt verleden tijd. De nieuwe realiteit is dat we waarschijnlijk meerdere beroepen gaan uitoefenen in een loopbaan. Met een mooie term noemen we dit serieel vakmanschap. Eerst ben je fietsenmaker, dan drone service technicus waarna je je omschoolt tot bijvoorbeeld teleportatie engineer. Dat zijn drie verschillende beroepen in eenzelfde technische lijn naar de toekomst toe. Een andere ontwikkeling die we nu waarnemen is dat veel mensen niet meer werken vanuit een functie die uit verschillende taken bestaat, maar dat ze meer taakgericht werken in verschillende scrum- of agile achtige project teams.”

Leven lang ontwikkelen nieuwe standaard voor succesvolle loopbaan

Molijn werkt met mensen vanaf (V)MBO-niveau. “De doelgroep waar de klappen vallen. We zijn hiermee het trainingsbureau voor ´gewone´ mensen op de arbeidsmarkt, de groep in het midden. Er gaat veel aandacht uit naar de onderkant van de arbeidsmarkt, naar buitenlandse arbeiders die geen Nederlands spreken en te weinig naar deze grote groep. Molijn biedt vaardigheidstrainingen gebaseerd op competenties die mensen maximaal onderscheidend maken van robots en automatisering. Want alleen door je mens zijn verder te ontwikkelen en uit te nutten maak je jezelf onderscheidend en duurzaam gewild op de arbeidsmarkt.”

Molijn Training mag als nieuwkomer op de trainingsmarkt inmiddels ook de grootste bedrijven in Nederland tot haar vaste klantenkring rekenen en begeleidt momenteel duizenden mensen per jaar in hun persoonlijke ontwikkeling. “Hierbij werken we langs vijf competenties: Probleemoplossend vermogen, Relaties met klanten, Omgaan met verandering, Flexibiliteit en Initiatief. We hebben het PROFI-programma genoemd waarbij we natuurlijk ook stil staan bij onderwerpen als zelfkennis en vakkennis.” Een training heeft pas impact als er een traject achteraan komt, “dat doen we gedurende drie maanden via online coaching waarin het geleerde op een toegankelijke en leuke manier in de praktijk wordt gebracht. Voor een optimale transfer van de training naar de werkvloer betrekken we waar mogelijk ook de leidinggevende van de cursist bij de gewenste ontwikkeling.”

Aandacht, bewustwording en juiste begeleiding essentieel voor persoonlijke ontwikkeling

Molijn Training biedt achttien trainingen voor medewerkers en drie voor leidinggevenden aan als open inschrijving. In de traingingen voor leidinggevenden staat vooral het gesprek over en de begeleiding van de medewerkers naar duurzame inzetbaarheid centraal. Sinds vorig jaar biedt ze ook meerdaagse pakkettrainingen aan waarin thema’s als assertiviteit, samenwerken, persoonlijk leiderschap, een actieve loopbaan, mobiliteit en stressbestendigheid centraal staan. Natuurlijk worden de trainingen ook veel bij bedrijven zelf, incompany, gegeven en worden er op verzoek maatwerk trainingen gemaakt. “Waarbij de persoon centraal staat: wie ben je, waar loop je tegenaan, waar wil je naartoe en hoe vertaal je dat in arbeidsgedrag.” Door in elke training stil te staan bij de individuele leerwensen van de deelnemers, is geen training hetzelfde. Wat dat betreft zijn onze trainers meer procesbegeleiders tijdens het klassikaal leren en loopbaancoach in de online opvolging dan dat ze een lesje draaien.”

“In het huidige onderwijs wordt nog veel te veel opgeleid voor alleen een vak en is er te weinig aandacht voor de ontwikkeling van generieke vaardigheden als bijvoorbeeld persoonlijke effectiviteit, klantgericht communiceren, effectief samenwerken en creativiteit. Deze vaardigheden zijn essentieel omdat ze in alle werkvormen op de arbeidsmarkt terugkomen, ook in de toekomst.”

Het huidige kabinet met de ministers Koolmees en Van Engelshoven doet dappere pogingen om een leven lang ontwikkelen tot een succes te maken. “Het besef is er inmiddels dat ontwikkeling van mensen de voornaamste oplossing is voor een arbeidsmarkt in transitie. Hierbij moet vooral de nadruk worden gelegd op de ontwikkeling van soft-skills. Daarnaast is het belangrijk regionaal te kijken naar meer vakgerichte ontwikkeling die direct aansluit op wat de lokale arbeidsmarkt vraagt. Daarvoor moet er op dat vlak meer afstemming plaatsvinden tussen opleiders en bedrijfsleven.”

De persoonlijke aandacht voor mensen van Molijn heeft ertoe geleid dat ook grote dienstverlenende bedrijven zoals banken, verzekeraars en pensioenfondsen bij hem aankloppen. “We hebben nu een situatie dat een klant zegt: ‘de mensen die via jou een paar trainingen hebben gevolgd, maken niet alleen meer werk van hun loopbaan, maar ze zijn ook meteen een stuk productiever dan de rest.’ Wat ons ertoe brengt om ons aanbod ook incompany, bij de klant zelf, breder uit te zetten. Hiermee maken we de letterlijke afstand tot ontwikkeling voor meer mensen zo klein mogelijk.”

Meer lezen over ontwikkelingen in de sector?

Lees dan het rapport Branche Update Uitzendbureaus (pdf, 1.2MB).