Yellowbrick gebruikt Tikkie
Tikkie voor bedrijven: Technologie, Media, Telecom

Pilot Yellowbrick en Tikkie overtreft alle verwachtingen

Slimme apps maken het dagelijks leven steeds makkelijker. Waar je dankzij parkeerapp Yellowbrick veel eenvoudiger en slimmer kan parkeren, doet Tikkie hetzelfde voor betalingen. Het resultaat als deze twee partijen de handen ineen slaan? Een pilot die alle verwachtingen overtreft. Clarissa Mormon, Supervisor Customer Service bij Yellowbrick: “Ik werd bedolven onder de Tikkie verzoekjes.” 

Sluit aan op de doelgroep

Yellowbrick wil het haar klanten zo makkelijk mogelijk maken. In 2015 was het bedrijf een van de pioniers met webcare via WhatsApp. En nu loopt Yellowbrick weer voorop door Tikkie in te zetten als betaalmiddel voor openstaande facturen. Een logische keuze volgens Product Owner Martijn van der Werf: “Vorig jaar nam Tikkie een enorme vlucht onder particulieren. Tikkie voor zakelijk gebruik was er toen nog niet, maar we zagen meteen een match. De oplossing sluit heel goed aan op onze doelgroep en het gemak past perfect in onze servicemix.”

Eenvoudig valideren

In juli 2017 neemt Yellowbrick contact op met het Tikkie team om te sparren over de mogelijkheden. Wat volgt zijn intensieve brainstormsessies. Martijn: “Het Tikkie team heeft heel goed met ons meegedacht over een oplossing die niet alleen goed bij Yellowbrick past, maar ook snel kon worden opgepakt. We zagen verschillende mogelijkheden om Tikkie in te zetten, maar vonden het ook belangrijk dat de oplossing eenvoudig en snel te valideren was. Dus niet meteen de techniek induiken en alle automatiseringsprocessen aanpassen, maar op een laagdrempelige manier testen of het voor onze gebruikers werkt en waar nodig snel bijsturen. Het was voor ons allebei een leerzaam proces, want bij Tikkie stond zakelijk gebruik nog in de kinderschoenen.”

Snel weer ‘bricken’

Twee maanden later start Yellowbrick met een pilot voor openstaande facturen. Alle betalingsherinneringen die Yellowbrick verzendt, bevatten de oproep ‘Wil je betalen met Tikkie? Stuur een WhatsApp met je klantnummer en ontvang direct een betaallink’. Daarnaast kan het voorkomen dat een openstaande factuur, ondanks de verzonden herinneringen per e-mail, gemist wordt. In dat geval kan een klant tijdelijk niet gebruikmaken van de app. Dankzij Tikkie kunnen deze klanten snel weer ‘bricken’. Clarissa: “Als de klant contact met ons opneemt, bieden wij de mogelijkheid om de openstaande factuur direct te voldoen via Tikkie. We zien de betaling vervolgens live binnenkomen en zorgen dat de klant meteen weer kan bricken.”

Onbetaalbaar gemak

Het succes van de pilot overtrof volgens Clarissa alle verwachtingen: “Vooraf maak je een inschatting van het aantal Tikkie verzoekjes, maar dit hadden we niet verwacht. Ik werd bedolven onder de aanvragen. Klanten vinden Tikkie ontzettend handig en sympathiek. Ze hoeven niet meer in te loggen op internetbankieren en een betalingskenmerk in te voeren, maar alleen op het linkje te klikken. Dat gemak is onbetaalbaar. De meeste betalingen met Tikkie zijn dan ook binnen een dag binnen.”

Agile samenwerking

Het succes van de pilot is zelfs bijna te groot. Clarissa, die elk Tikkie verzoekje in het begin nog handmatig invoert, kan de aanvragen amper aan. Dankzij de agile samenwerking met Tikkie, stapt Yellowbrick binnen twee weken over op een nieuwe module. Dat scheelt de Supervisor Customer Service heel veel werk: “Ik maak nu een bulk bestand aan met alle Tikkie verzoeken. Met één klik op de knop ontvangt iedereen een SMS met een betaallink. Ideaal!”

Parkeerkosten delen via Tikkie

Na het succes van de pilot, staat een uitbreiding van de samenwerking op de planning: het delen van parkeerkosten via Tikkie. Martijn: “Uit onderzoek onder onze gebruikers blijkt dat Nederlanders hun parkeerkosten na een avondje uit graag willen delen. We onderzoeken nu met Tikkie de mogelijkheid om deze optie via onze app aan te bieden.”

Ontdek ook het gemak van Tikkie voor bedrijven

Ook 80% van uw betalingen binnen één dag ontvangen? Vervang uw factuur door een Tikkie.

  • Stuur uw klanten een betaalverzoek via WhatsApp, sms en Messenger met Tikkie voor bedrijven  
  • Met één klik betaalt uw klant via iDEAL
  • Ideaal voor incasso's of als u ergens op locatie bent
  • U ziet direct wanneer er betaald is

Lees meer informatie over Tikkie voor bedrijven

Tikkie voor bedrijven

Enthousiast?

Vraag Tikkie voor bedrijven vandaag nog aan

Direct aanvragen