Winstmarges optiekzaken dalen, ondanks vergrijzing
Klantverhalen: Retail

De Heeren van Rinsma: mode-Efteling van het noorden

Mensen blij maken met mooie kleding, beleving bieden en waarde toevoegen. Dát is de missie van het Friese mannenmodebedrijf ‘De Heeren van Rinsma’. Simpel gezegd: gasten een leuk dagje uit bezorgen, waarbij ze gelijk een nieuwe outfit kunnen kopen. Met gastvrij en deskundige medewerkers maken ze het verschil en beoefenen ze topsport op modegebied.

In 130 jaar groeide een klein atelier voor maatconfectie (m/v) in Gorredijk uit tot Rinsma Fashion, een modewinkel voor vrouwenkleding. Onder dezelfde familienaam breidde Sake Rinsma (vijfde generatie) in 2015 verder uit. Samen met Wytze Peenstra startte hij ‘de Heeren van Rinsma’. Inmiddels is het bedrijf doorontwikkeld tot ‘Modeplein Rinsma’, waar gasten kleding, schoenen, lingerie, badmode én een kapper op één plein vinden. Een winstgevend concept, met een gestaag groeiende omzet. We spreken het ondernemersduo over de oorzaken achter hun succes.

Succesvol retailen is topsport

Beleving is cruciaal voor een modebedrijf. Alles moet kloppen: van koffie tot inrichting, en van deskundige medewerkers tot een gevarieerd aanbod. Zelfs hoe hard de muziek staat doet ertoe. Elke medewerker moet gastvrijheid en passie voor zijn werk uitstralen. Zij bieden hun gasten – let op: geen klanten – een dag vol ervaringen, net als in de Efteling. Dat vergt toewijding en stressbestendigheid.

Wytze: “Was het op vrijdag erg druk, dan mag je daar als gast op zaterdagmorgen geen last van hebben. Soms helpt één medewerker drie mensen tegelijk. Dan heb je geen tijd om elk kledingstuk meteen op te ruimen. Na sluitingstijd zetten we dus met z’n allen de schouders er nog even onder, zodat alles er de volgende ochtend weer spic en span uitziet.”

Voor velen is een bezoek aan de herenwinkel een uitje, dat ze van tevoren plannen. Sake: “Juist die gasten wil je de beste beleving bieden, en dat is topsport. Daarom bieden we samen met Zij van Rinsma – onze dameswinkel – een derde Rinsma-concept aan: De Keuken van Rinsma. Hier kunnen onze gasten lunchen, want je wilt natuurlijk niet dat ze naar huis gaan zodra ze trek krijgen.”

Goede medewerkers blijven belangrijkste succesvoorwaarde

Als het om beleving gaat, maken deskundige en gemotiveerde medewerkers het verschil. Uit onderzoek blijkt dat consumenten vooral om die reden fysieke nog winkels bezoeken. De Friese ondernemers nodigen twee keer per jaar een spreker uit die hun medewerkers bijpraat en inspireert. Zo blijven ze scherp en gaan ze weer met nieuwe energie de werkvloer op. Ook krijgen werknemers de kans om zich te blijven ontwikkelen. Bijvoorbeeld via mode-, styling- en hospitality-trainingen conform hun gastvrijheidsvisie.

Een goed aannamebeleid is cruciaal. Sake: “We willen werken met de besten: gastvrije mensen met wie het snel klikt. Daarom ontmoeten we elke sollicitant eerst zelf, waarbij we uitleggen wat we willen: gasten blij kunnen maken, dat moet je belangrijkste eigenschap zijn. Iedereen moet hier met een glimlach naar buiten lopen.”

Uitstraling van de winkel

Voor meerdere retailconcepten helpt interactie om fans te creëren. In het hart van De Heeren van Rinsma zit dan ook een bar. Hier drink je snel iets, of je gaat er juist lekker zitten om voetbal of Formule1 te kijken. Wytze: “Daar verdienen we niets op, maar we willen graag dat onze gasten even kunnen pauzeren tijdens het winkelen. Vaak ontstaan er geanimeerde gesprekken en dat is perfect. Iedereen herinnert zich een leuke ontmoeting en waar je die hebt gehad.”

Bij de inrichting is gekozen voor ‘less is more’: minder kleding per vierkante meter winkeloppervlak. De rekken hangen bovendien niet helemaal vol. Wytze: “Zo zie je goed wat we hebben en ben je sneller geneigd om er iets leuks tussenuit te zoeken.” De collectie is gericht op verschillende doelgroepen vanaf 18-plus. In de winkel staat een boekenkast, met werken die ook echt te koop zijn. Verder is de kappersstoel een gouden greep. Als je net een complete outfit hebt aangeschaft, kun je hier terecht voor een knipbeurt. Zo regel je het allemaal op één dag.

Inspiratie voor het interieur zoeken de Friezen onder andere in het buitenland. Sake: “We willen ons meten met de besten, en dat hoeven niet per se modezaken te zijn. Zo hebben we bijvoorbeeld bij een kinderzwemparadijs gezien dat een nette vitrine bijdraagt aan het snel vinden van producten. Verder zijn we laatst zijn zelfs naar Japan gegaan om de successen zoals Uniqlo te bekijken.”

Uitdagingen: online zichtbaarheid en voldoende medewerkers

De komende tijd gaan de ondernemers aan de slag met hun online kanaal: het verbeteren van de website. Uit eerder onderzoek van ABN AMRO blijkt dat consumenten zich vaker online oriënteren. Sake: “Wil je een online fanbase opbouwen en commerciële waarde creëren, dan zul je goed zichtbaar moeten zijn. Zo onderzoeken we bijvoorbeeld samenwerkingen met lokale influencers.”

Inmiddels ervaart één op de tien winkels personeelstekort als een belemmering. Je zult dus medewerkers moeten blijven vinden die bij je missie passen. En de omzet? Wytze en Sake richten zich meer op de lange termijn: “We zijn niet zo bezig met de vraag of we een goede dag of mooi jaar hebben gedraaid. We denken eerder na over hoe het volgend jaar nog beter kan. Daarbij zijn we streng voor onszelf, maar gelukkig hebben we ook veel lol samen.”

Meer weten?

Lees ons rapport over 'De toekomst van de fysieke winkel (pdf, 12.3MB)'.

En ons artikel over het belang van personeel voor winkeliers om zich te onderscheiden.