Museum Singer Laren verrast bezoekers maar houdt vast aan identiteit
Leisure

Singer Laren verrast bezoekers, maar houdt vast aan identiteit

Wie museum van Singer Laren nog niet kent, vormt binnen 2 minuten een kraakhelder beeld. "Het Nederlands modernisme uit de 19e en twintigste eeuw, stellen we tentoon. Ons publiek bestaat vooral uit 50-plussers: vrouwen die met de museumjaarkaart het land door reizen", vertelt directeur Evert van Os. Dit bewustzijn van de eigen identiteit helpt enorm richting bezoekers en sponsors.

Heldere identiteit

In de beeldentuin achter hem nemen op dinsdagochtend rond de koffie diverse bezoekers plaats. De door landschapsarchitect Pieter Oudolf ontworpen vernieuwde beeldentuin heeft twee belangrijke eigenschappen: verrassing en consistentie. De tuin verrast de bezoeker door de grote variatie aan planten: Japans siergras, de kattenstaart, de bergamotplant en nog tientallen andere plantensoorten zijn aanwezig. Maar het geheel is consistent. Veel planten staan in groepen en ze zijn niet hoger dan 1 meter 20, om de kunstbeelden goed tot hun recht te laten komen. Deze twee eigenschappen zijn tekenend voor Singer Laren als geheel. Gasten worden verrast met spraakmakende exposities en theateroptredens. Zo stelde het museum begin 2018 een deel van de privécollectie van John Fentener van Vlissingen tentoon en zijn geschilderde tuinen te zien in het museum. Dit sluit mooi aan op de nieuwe beeldentuin. Vervolgens is vanaf september de tentoonstelling ‘Laatste impressionisten’ te zien. Na de bouw van de nieuwe museumvleugel (eind 2020) zal de collectie van Els en Jaap Blokker te zien zijn. Dit is slechts een greep uit de vele tentoonstellingen. Tegelijkertijd zit de kracht juist in de consistentie. “Onze kunst bestaat uit verzamelingen die het klassiek modernisme in Nederland vertegenwoordigen van eind 19e eeuw en de eerste helft van de twintigste eeuw. Het gaat om kunst die blinkt in al z’n eenvoud”, legt algemeen directeur Evert van Os uit. "Dit is erfgoed dat wij graag in stand willen houden. De exposities verschillen, maar passen bijna allemaal binnen het kader van Nederlands modernisme. Daardoor blijven we herkenbaar en het vergroot het draagvlak voor Singer Laren."

Veel sponsors uit de omgeving

Ook richting sponsors en donateurs is die eenduidigheid van belang, stelt hij. Singer Laren ontvangt nauwelijks subsidie, maar slaagde er toch in om een gloednieuw theater te bouwen. Meer dan 75 procent van het geld dat nodig was voor de bouw, werd gefinancierd door particuliere supporters: de ‘vrienden van Singer’. Daar zijn er ongeveer vijfduizend van. "Het helpt natuurlijk dat dit een welgestelde omgeving is. Maar dan nog moet je natuurlijk een goed verhaal hebben om mensen te binden. Het is bijzonder mooi dat we dit in een gemeente met zo weinig inwoners kunnen bieden. Tegelijkertijd koesteren we ook de leden van buiten Laren, bijvoorbeeld uit Blaricum", aldus de directeur van Singer Laren.

Multifunctionaliteit

De multifunctionaliteit van het museum spreekt in het voordeel van Singer Laren. Door de openbaar toegankelijkheid van de (nieuwe) ontvangsthal, horeca en de tuin, heeft het museum ook een belangrijke buurtfunctie en creëert het vrij gemakkelijk contactmomenten met de omgeving. Soms worden bezoekers enkele vragen gesteld, zodat het museum goed weet wie op bezoek komen. Singer Laren heeft daarbij naast de oorspronkelijke woonvilla ‘de wilde zwanen’ een museum, een intiem theater, een openbare tuin en winkel. Hierbij wordt zoveel mogelijk de samenhang gezocht. Zo zijn in het theater regelmatig voorstellingen die aansluiten op de exposities en op het assortiment in de winkel. 

De gedachten die Evert van Os heeft voor de toekomst van het museum, verraden zijn bedrijfskundige achtergrond. Hij is daarmee geen vreemde eend in de bijt voor de sector. Gekorte subsidies op kunst en cultuur in de afgelopen jaren dwong musea om meer commercieel te denken om zelfstandig het hoofd boven water te kunnen houden. Dat pakt goed uit, maar de directeur ziet ook de gevaren ervan. "Kijkend naar het cultureel aanbod in Nederland, zijn er echt een aantal parels: denk aan het Mauritshuis of Kröller Müller. Maar ik zie ook dat de meer commerciële aanpak bij sommige wat kleinere musea ertoe heeft geleid dat ze met grote tentoonstellingen van hun eigen identiteit afstappen, om maar bezoekers te kunnen bereiken. Dat is een risico voor die musea. Dicht bij jezelf blijven, is van belang. Ook wij houden vast aan onze eigen koers."

Download het uitgebreide klantverhaal...

Nieuwsgierig geworden? Download dan het uitgebreide klantverhaal (pdf, 1.8MB) van Museum Singer Laren.

Meer lezen over identiteit en musea?

Lees dan het rapport 'De waarde van identiteit voor musea' (pdf, 187kB).