Naar de navigatie Naar de inhoud

Welke maatregelen neemt de bank?

ABN AMRO doet er alles aan om u te beschermen tegen fraude. Wij nemen iedere dag maatregelen om ervoor te zorgen dat u veilig kunt bankieren via onze digitale kanalen. Daar merkt u normaal gesproken niets van. Lees hier meer over de maatregelen die wij nemen.

 
Wat doet ABN AMRO aan veilig bankieren?

Veilig bankieren bij ABN AMRO

Wat doet ABN AMRO om uw betalingen zo veilig mogelijk te laten verwerken? Bekijk hoe u veilig bankiert bij ABN AMRO (video, 1:44).

 

Veiligheidsmaatregelen voor u

U kunt op verschillende manieren bankieren bij ons. Voor Internet Bankieren kunt u overboekingen naar het buitenland 'uitzetten' via uw betaalprofiel. Hiermee voorkomt u dat fraudeurs gestolen geld wegboeken naar het buitenland. Via Betaalalerts krijgt u een bericht bij afschrijvingen boven een bepaald bedrag. Zo heeft u altijd inzicht in opvallende afschrijvingen. Hoe sneller u in actie komt, hoe groter de kans dat we schade kunnen beperken.

 

Samenwerken met andere partijen

Om fraude te voorkomen werken we nauw samen met diverse partijen.

  • Wij wisselen wij zoveel mogelijk kennis en ervaring uit met andere banken, de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), de Commissie Criminaliteitsbeheersing (CCB), de Nationale Politie en Electronic Crime Taskforce (ECTF) en de Betaalvereniging.

  • Samen met internetproviders voorkomen we spam en verzamelen we valse e-mails die naar klanten zijn gestuurd. Via onze partners zorgen we dat valse sites uit de lucht worden gehaald.

  • Mocht het fraudeurs ondanks alle maatregelen toch lukken, dan maken we ons met andere banken sterk voor het terughalen van gestolen geld. Dat doen wij door de geldstroom naar andere banken zo snel mogelijk te stoppen, zodat het geld terug kan naar de rechtmatige eigenaar. Fraudeurs en katvangers (geldezels) verliezen bovendien hun rekeningen bij ABN AMRO, en worden aangegeven bij de politie.

  • ABN AMRO werkt samen met gerenommeerde partijen als Hiscox Verzekeringen en ESET Beveiligingssoftware die u kunnen helpen met de verzekering en preventie van uw bedrijf tegen online frauderisico’s.

 

Altijd alert op afwijkingen

Betalingen die afwijken van uw gebruikelijke patroon zijn voor ons reden om extra alert te zijn. Overboekingen naar risicolanden houden we extra in de gaten net als rekeningnummers met een verhoogd risicoprofiel of fraudegevoelige productaankopen. Omdat we altijd alert zijn op afwijkingen en direct in actie komen, kunnen we fraude in veel gevallen voorkomen. Niet alle frauduleuze betalingen hebben echter een afwijkend patroon. Daarom is het belangrijk dat u zelf ook oplet en de afschrijvingen op uw rekening regelmatig controleert.

Wie draagt het risico?

Wij doen er alles aan om te zorgen dat u veilig kunt bankieren. Als u wilt kunt u aanvullende veiligheidsmaatregelen instellen. Voor de veiligheid van uw computers of netwerk bent u zelf verantwoordelijk. Wij hebben hier geen invloed op en daarom dragen wij niet het risico bij schade. Wilt u hierover meer weten? Lees dan onze Algemene Voorwaarden: artikel 13 en 15 van de Voorwaarden Cliëntrelatie en artikel 6 van de Voorwaarden Betaaldiensten Zaken.

 

Preventieve communicatie

ABN AMRO probeert u op verschillende manieren zo snel mogelijk de juiste informatie te geven, om fraude te voorkomen:

  • Op ABN AMRO.nl, binnen de betaalkanalen (Internet Bankieren en Access Online) en via social media, plaatsen wij regelmatig updates en blogs over nieuwe fraudevormen; hoe u deze vormen kan herkennen en schade kan voorkomen.

  • ABN AMRO organiseert regelmatig bijeenkomsten over online fraude om klanten nader te informeren.

  • Samen met de Betaalvereniging zetten we landelijke campagnes op.

 

Valse websites uit de lucht halen

Samen met andere banken en internetproviders doen wij er alles aan om valse websites uit de lucht te halen. Door uw melding over valse e-mails zijn we deze websites sneller op het spoor. Krijgt u een e-mail die van ABN AMRO lijkt te zijn, maar u vertrouwt het niet? Stuur deze e-mail dan altijd door naar valse-email@nl.abnamro.com en verwijder de mail uit uw postvak. U hoeft geen tekst in de e-mail te vermelden.

Hulp bij gestolen geld

Gaat er ondanks alle maatregelen toch iets mis? Dan proberen wij het gestolen geld altijd voor u terug te krijgen. Daarvoor moet u wel altijd aangifte te doen bij de politie. Het geld terughalen lukt bovendien vaak alleen als het geld nog op een Nederlandse rekening staat. Het is lastig om het geld terug te krijgen als het geld is overgeboekt naar een buitenlandse rekening. Buitenlandse banken beroepen zich soms op het bankgeheim of de privacywetgeving.

Vermoedt u fraude?  Neem dan
direct contact met ons op.

Bel met Client Services

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube