De zorgmarkt is sterk in beweging. De overheid trekt zich terug en verzekeraars vergroten hun grip. Ziekenhuizen worden geconfronteerd met een verhoogd risicoprofiel. Het financieren van de bedrijfsvoering wordt daarmee lastiger. Het Diaconessenhuis Leiden ging daarom op zoek naar een partij die deze ontwikkelingen begrijpt, op strategisch niveau meedenkt en innovatieve oplossingen biedt.

Over Diaconessenhuis Leiden

Sinds 1897 levert het Diaconessenhuis Leiden zorg aan mensen uit de regio. Het ziekenhuis kenmerkt zich door verbondenheid en warmte en heeft niet voor niets een hoge patiënttevredenheid. Daarnaast onderscheidt het Diaconessenhuis Leiden zich door te focussen op een aantal specialismen, zoals ouderzorg. Het bestuur heeft daadkrachtige beslissingen genomen om op de veranderende markt in te spelen en zij lopen daarmee voorop in de markt.

Behoefte Diaconessenhuis Leiden

De financiering van de sector is niet meer vanzelfsprekend, terwijl investeringen noodzakelijk blijven. Bedrijfsmatig denken wordt daarom steeds belangrijker. Het Diaconessenhuis Leiden had behoefte aan de financiering van hun investeringen, een stabiel liquiditeitsbeeld en een feilloze afhandeling van hun SEPA-incasso's. Zij zochten hiervoor een partij die de ontwikkelingen in de sector snapt en vertaalt in oplossingen.

"In onze relatie met onze huisbank verwachten we veel meer een strategische relatie. En die hebben we gevonden met ABN AMRO" —Mark de Jong, lid Raad van Bestuur Diaconessenhuis Leiden

Onze aanpak

Door de realistische houding en het aanpassingsvermogen van het Diaconessenhuis Leiden, had ABN AMRO vertrouwen in dit ziekenhuis. Onze sectorkennis stelde ons in staat om een toekomstgericht advies te geven. Een creatieve lease-oplossing was hier onderdeel van. Dit wordt in deze sector zeker niet veel toegepast. Daarnaast hebben wij het cash management overgenomen van een andere bank. Dit is vlekkeloos ingevoerd.