De Kuiken Groep is na een bijna faillissement in 2008 opnieuw in goede conditie dankzij een nieuwe strategie. ‘We doen niks op onderbuikgevoelens, maar sturen fact- en data driven’, zegt CFO Dirk-Jan Patijn.

Nieuwe financiering

Het is 2014 als Dirk Jan Patijn met de banken over herfinanciering van de Kuiken Groep moet praten. De CFO is net aan het bewind bij de onderneming uit Emmeloord en beseft dat hij geen comfortabele winst- en verliesrekening kan overhandigen. 

‘We moesten een totaal nieuwe financiering optuigen, een hoog bedrag in vergelijking met het resultaat. We hebben constructief samengewerkt en de bank – ABN AMRO – in ons verhaal meegenomen. Samen hebben we de weg voorwaarts goed besproken en een duurzame financiering opgetuigd, passend in de lange termijn strategie van ons bedrijf en de relatie met ABN-AMRO. Het jaar 2014 was nog verlieslatend, in 2015 hebben we een nette winst geboekt en in 2016 het resultaat verder verbeterd. De herfinanciering was het kantelpunt.’ —Dirk Jan Patijn, CFO De Kuiken Groep

Omvangrijk plan

Als nieuwbakken CFO van de onderneming begon Patijn samen met algemeen directeur Heino Westdijk een omvangrijk plan op papier te zetten om de Kuiken Groep uit het troebele water te trekken. Een korte bloemlezing daaruit: activiteiten stopzetten, herziening van de volledige juridische structuur, zes vestigingen in Nederland sluiten, een nieuwe vestiging openen, UWV-traject opstarten, aanpakken van de interne verzuiling en een nieuwe strategie lanceren. ‘Die strategie bestaat uit drie hoofdstappen’, zegt Patijn. ‘Allereerst operational excellence bereiken, vervolgens meer de focus richten op services naast verdere groei door meer volume in de markt te zetten en het marktaandeel te vergroten en als laatste stap willen we in de toekomst expanderen en in meerdere landen dan alleen de Benelux actief zijn.

Boostcamps

Een belangrijke stap was om de medewerkers in het nieuwe verhaal mee te nemen. Via boostcamps hebben we medewerkers geleerd de nieuwe strategie te omarmen. Met als belangrijkste boodschap: onze markt verandert, onze klanten veranderen, dus moeten wij ook veranderen.’ De scepsis begon vervolgens te verdwijnen, doordat de medewerkers de resultaten van de nieuwe werkwijzen gingen (in)zien. ‘En als je resultaat boekt, is je boodschap makkelijker te verkopen’, beseft Patijn. 

Met de komst van Westdijk en Patijn is het sturen op onderbuik eveneens verdwenen. ‘Alles proberen we te doen op basis van feiten, data en een eenvoudige analyse, welke we tot op de werkvloer kunnen toelichten. De feiten haalt Patijn onder meer ook uit de gegevens die de kredietfaciliteit bij ABN AMRO Commercial Finance hem biedt. 

‘We gebruiken de kredietfaciliteit van ABN AMRO Commercial Finance voor ons werkkapitaal en dit draagt bij aan het “fact- en driven” sturen. Zo heb ik onder meer inzicht in de kredietwaardigheid en het betalingsgedrag van onze klanten en kunnen we door het ondernemen van gerichte acties de beschikbaarheid van de faciliteit maximaliseren. Het is een extra informatie- en controletool voor mij.’ —Dirk Jan Patijn, CFO De Kuiken Groep

De toekomst

Anno 2017 is Kuiken actief in de infrastructuur, bouw, grondverzet, recycling, overslag en offshore. De CFO verwacht dat Kuiken over tien jaar een totaal ander bedrijf is. ‘Ik kan me voorstellen dat bedrijven dan een machine inclusief machinist van ons huren. En de ontwikkeling van de volgsystemen van de machines gaan er voor zorgen dat we preventief kunnen gaan handelen. Dat we bijvoorbeeld op afstand het remsysteem kunnen aanpassen. Het wordt bijna Formule 1-achtig, dankzij het gebruik van intelligente informatie.’ 

Een nieuwe naam

Na het succes van het ontwikkelingsprogramma, krijgen de Kuiken Groep bedrijven na ruim 70 jaar historie per 1 juni 2017, een nieuwe naam. Als onderdeel van de internationale SMT organisatie gaat het bedrijf vanaf 1 juni 2017 verder met één naam, een nieuw gezicht en een nieuwe ambitie. SMT staat voor Services, Machinery & Trucks. SMT bestaat uit de SMT Group voor de Afrikaanse markt, en SMT Benelux (de vroegere Kuiken Groep). De SMT Group is Volvo-dealer in 23 Afrikaanse landen. SMT heeft de ambitie om in de toekomst verder door te groeien in Europa met Volvo en Sennebogen.