Bynder verovert de wereld in sneltreinvaart. De Nederlandse startup haalde vorig jaar 20 miljoen euro op in zijn eerste grote financieringsronde, realiseerde sinds de oprichting in 2013 een jaarlijkse groei van 350% en opende kantoren in Boston, Londen en Dubai. Oprichter en CEO Chris Hall over de extreem snelle groei van zijn bedrijf: “Het voelt soms als geblinddoekt pingpongen op een rijdende trein, terwijl je tegelijkertijd een telefoontje pleegt.”

Bynder ontwikkelt en levert software waarmee bedrijven hun digitale media eenvoudig in de cloud kunnen opslaan, beheren en delen. Deze digital asset management oplossing is niet uniek, maar toch laat Bynder de concurrentie ver achter zich. Volgens Hall heeft zijn bedrijf het ‘last mover advantage’: “Traditionele softwareleveranciers maken de overstap naar de cloud, maar Bynder is geboren in de cloud. Je kunt het je bijna niet meer voorstellen, maar in 2013 werden we nog uitgesloten van tenders omdat bedrijven de cloud niet vertrouwden. Nu wil iedereen in de cloud werken.”

“Er was geen bank die ons businessmodel begreep, behalve ABN AMRO”
—Chris Hall, oprichter en CEO Bynder

Historische deal

Dat Bynder aan de goede kant van de cloud zit, blijkt uit het feit dat het bedrijf vorig jaar 20 miljoen euro ophaalde in de eerste grote investeringsronde sinds de oprichting. Een historisch grote deal voor een Nederlandse startup. Toch had Bynder een paar jaar geleden nog moeite om een bank te vinden die hun businessmodel snapte. Hall: “Klanten betalen een maandelijkse fee voor onze SaaS-oplossing. Onze inkomsten zijn dus terugkerend en over een langere periode verspreid. Maar als je puur naar de boeken kijkt, lijkt het alsof we verlies maken. Het kost ons heel veel geld om een contract binnen te halen, maar we mogen alleen de eerste maand in de boeken zetten. Terwijl de werkelijke contract value vele malen hoger ligt. Bij ons businessmodel kijk je vooruit in plaats van achteruit. De Silicon Valley bank doet niet anders, maar in Nederland was er geen bank die dat begreep. Behalve ABN AMRO. Zij snappen de TMT-sector en durfden daarom met ons in zee te gaan. Dankzij hun financiering konden we in alle rust toewerken naar onze eerste grote investeringsronde.”

Krachtig signaal

Bynder sloot in augustus 2016 een deal met Insight Venture Partners. Deze Amerikaanse durfkapitalist investeerde eerder in bedrijven als Twitter en Flipboard. Volgens Hall geeft de investering een krachtig signaal af: “Insight investeert alleen in bedrijven die de potentie hebben om de markt helemaal naar zich toe trekken.” De verwachtingen zijn dus hooggespannen. En juist dat is volgens Hall het spannende aan dit businessmodel: “Ja, het voelt soms als geblinddoekt pingpongen op een rijdende trein, terwijl je tegelijkertijd een telefoontje pleegt. Maar uiteindelijk is het een kwestie van schaalbaarheid. De behoefte aan online beeldmateriaal groeit explosief en wij hebben het vermogen om mee te groeien. Er is geen plafond.”