De uitdagingen om uw bedrijf fit te houden voor de toekomst zijn misschien wel groter dan ooit. Dat biedt kansen, maar hoe pakt u die en navigeert u naar succes? Insights Live 'Change is happening' zet de koers en helpt u verder.

Programma

Het programma is verspreid over vier dagen, met elk een eigen sectoroverstijgend thema. Op zoek naar een impressie? Bekijk hieronder onze video.

  • Dinsdag 13 februari: Act responsible, Think sustainable
  • Woensdag 14 februari: Cyber stupid or Security savvy
  • Donderdag 15 februari: Big Data, Big Business
  • Vrijdag 16 februari: Culture is King

Steeds meer mensen zijn zich bewust van de gevolgen van klimaatverandering. De overtuiging groeit dat het nu tijd is voor actie. Ondernemers ruiken hun kans en haken erop in. Maar hoe doet u dat? Hoe wordt u een duurzame ondernemer? Waar begint u en hoe past uw organisatie zich aan? En hoe zorgt u ervoor dat duurzaam ondernemen positief bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen? Tijdens inspirerende sessies hoort u meer over de mogelijkheden en kansen van duurzaam ondernemen.

Keynote: Bernice Notenboom

 
Afbeelding_Bernice_Notenboom  
Notenboom gaat op extreme expedities om het veranderende klimaat een gezicht te geven. Dat deed ze op de Noord en Zuidpool, Groenlandse ijskap, Everest, in Siberië en Afrika. Notenboom deelt haar ervaringen die ze heeft opgedaan en geeft inzicht in wat de gevolgen van klimaatverandering zijn. Notenboom is de nummer 6 van de Duurzame top 100 van dagblad Trouw.

Ed Nijpels: bestuurder en oud politicus

Afbeelding_Ed_Nijpels 
Nijpels houdt van duurzame bedrijvigheid. De oud-politicus heeft een belangwekkende carrière achter de rug waar een duurzame rode draad doorheen loopt. Hij is onder andere lid van de Tweede Kamer, Minister van VROM, Burgemeester van Breda en Commissaris van de Koningin van Friesland geweest. Nu maakt hij zich sterk voor duurzaamheid in de Sociaal-Economische Raad, waar hij de voorzitter van de Borgingscommissie Energieakkoord is.

Aart van Veller: medeoprichter Vandebron

Afbeelding_Aart_van_Veller   
Veller is medeoprichter en bestuurder van het nieuwe energiebedrijf Vandebron. Hij laat zien dat je met ondernemerschap impact kunt maken en het economische systeem van binnenuit kunt veranderen. Duurzaamheid gaat niet over minder, maar over anders. Hij deelt hoe Vandebron het mogelijk maakt dat huishoudens in Nederland hun energie rechtstreeks kopen van onafhankelijke duurzame producenten, zonder tussenkomst van een traditioneel energiebedrijf.

Jaap Korteweg: oprichter De Vegetarische Slager

Afbeelding_Jaap_Korteweg 
Korteweg is oprichter en directeur van De Vegetarische Slager. Sinds 2007 werkt hij met zijn team aan een Vegetarische Revolutie die de wereldvoedselvoorziening verandert. Het ideaal is om vleeseters te laten beleven dat ze niets hoeven te missen als ze vlees achterwege laten. Korteweg gaat in op zijn ambitie om de grootste slager ter wereld te worden. Met als doel het beest uit de voedselketen te halen.

Arne Hendriks: ontwerper en kunstenaar

Afbeelding_Arne_Hendriks 

Hendriks maakt tentoonstellingen over het gebied tussen realiteit en verbeelding, en wordt ook wel een radicale ecoloog genoemd. In plaats van een wereld waarin we naar schaarste groeien, droomt Arne van een toekomst waarin we overvloed tegemoet krimpen. Hij gaat in op zijn onderzoek The Incredible Shrinking Man, een onderzoek naar de mogelijkheden en gevolgen van een radicaal kleinere mens, waar hij de Dutch Design Award voor Future Concepts voor kreeg.

10 miljard euro, dat is de jaarlijkse schade voor het Nederlandse bedrijfsleven als gevolg van cybercriminaliteit. En de dreiging groeit. Criminele organisaties, maar ook buitenlandse overheden, manifesteren zich steeds sterker in de digitale wereld. Wilt u weten wie de belangrijke spelers zijn? En hoe geraffineerd hackers te werk gaan? Bent u benieuwd waarom hun werkwijze ook een bron voor innovatie kan zijn? Tijdens ‘Cyber stupid or security savvy’ vertellen experts uit het internationale speelveld u meer over de risico’s en kansen.

Keynote: General (4*) Michael Hayden

Afbeelding_Michael_Hayden 
Hayden is voormalig directeur van de Central Intelligence Agency (CIA) en de National Security Agency (NSA). Als hoofd van deze inlichtingendiensten stond hij op de frontlinies van wereldwijde verandering, de oorlog tegen terrorisme en zag hij de dreiging van cyberaanvallen sterk groeien. Tijdens zijn ambtstermijn leidde hij het controversiële NSA-toezicht op de technologische communicatie tussen personen in de VS en vermeende buitenlandse terroristische groeperingen. 

Rob Bertholee: directeur-generaal van de AIVD

Afbeelding_Rob_Bertholee  
Bertholee is sinds 2011 directeur-generaal van de AIVD. Daarvoor was hij van 2008 tot eind 2011 Commandant Landstrijdkrachten (CLAS). Als hoofd van de AIVD waakt hij over de veiligheid van Nederland. Hij laat zien dat cybersecurity essentieel is voor het functioneren van onze maatschappij en hij vertelt waarom dit één van de speerpunten is van de AIVD.  

Inge Philips-Bryan: directeur Cyber Risk Services bij Deloitte

Afbeelding_Inge_Philips_Bryan  
Philips-Bryan is directeur Cyber Risk Services bij Deloitte. Eerder was ze werkzaam bij de Nationale Politie, onder meer als plaatsvervangend hoofd van de landelijke recherche. Ze ziet cyberrisico’s als een bron voor innovatie en laat zien dat het creëren van een veilige omgeving hand in hand gaat met de groei van de business. 

Rickey Gevers: cybersecurity expert en hacker

Afbeelding_Rickey_Gevers  

Gevers werd in 2008 als 22-jarige hardhandig uit zijn veilige stapelbed gelicht. Drie jaar daarvoor had hij ingebroken op de server van de Universiteit van Michigan en de FBI tipte de politie in Nederland. Na drie weken cel heeft Rickey het roer omgegooid: hij is nu werkzaam als expert cybersecurity bij RedSocks Security. Hij laat zien hoe de wereld van hackers er uit ziet en geeft inzicht in de denk- en werkwijze van cybercriminelen.

Data-analyse vormt steeds vaker de basis voor succes. Niet alleen in online campagnes die consumenten en kiezers beïnvloeden maar ook in productontwikkeling en onderhoud. Zelfs in de muziek is big data voor artiesten een sleutel tot succes. Werken met big data vraagt een grote verantwoordelijkheid. Want hoe creëer je een big data-strategie waarbij je verantwoord omgaat met (klant)gegevens? Tijdens ‘Big data, Big business’ leert u wat big data voor uw onderneming kan betekenen. 

Keynote: Alexander Nix

WTT_Alexander_Nix Nix is oprichter en CEO van Cambridge Analytica, een bedrijf dat op basis van psychological profiling consumenten en kiezers door het gebruik van data beïnvloedt.  De aanpak van Alexander en Cambridge Analytica vormt het succes van de online campagnes van onder meer Brexit en Trump. Nix is opgenomen in WIRED Magazine’s Next List, een lijst van 25 ondernemers die de toekomst van zakendoen vormgeven. Nix kijkt vooruit naar de toekomst van big data en maakt de koppeling met de marketingstrategie van bedrijven.

Aimee van Wynsberghe: professor Ethiek & Technologie en ondernemer

Afbeelding_Aimee_van_Wynsberghe

Van Wynsberghe is assistent professor Ethiek en Technologie aan de TU Delft. Ze is co-founder en directeur bij de Foundation for Responsible Robotics en zit in het bestuur bij het Institute for Accountability and Internet Deomocracy. Ze gaat in op de ethische en morele gevolgen van big data voor bedrijven en de maatschappij.

Gerard Ekdom: radio DJ en tv-presentator

Afbeelding_Gerard_Ekdom Ekdom is radio DJ en tv-presentator. Na 17 jaar 3FM presenteert hij nu de radioshow ‘Ekdom in de ochtend’ dat elke werkdag tussen 06.00 en 09.00 uur te horen is op Radio 2. Zo nu en dan is Gerard ook op TV te zien. Hij presenteerde onder meer de programma’s TopPop 3 en Fort Boyard. Samen met Gerard bespreken we de invloed van big data op muziek.

Rik Vera: CEO van Nexxworks

afbeelding_rik_vera Vera heeft jarenlange ervaring op C-niveau in marketing en salesfuncties. Inmiddels is hij CEO van Nexxworks. In deze rol coacht, inspireert en ondersteunt Rik bedrijven als Microsoft en Sogeti naar een ‘customer centric strategie’. Hij laat zien dat Big data hierbij een belangrijke rol speelt omdat het veel vertelt over het gedrag en behoeften van klanten.

Al heeft u nog zulke goede plannen om uw bedrijf te transformeren, niets is zo bepalend als de cultuur van een organisatie. Hoe krijgt u inzicht in uw bedrijfscultuur? Op welke manier zorgt u ervoor dat u de leider bent die iedereen mee krijgt? En hoe zorgt u ervoor dat uw organisatie succesvol transformeert? Tijdens deze dag zoomen we in op cultuurverandering en leiderschap, en hoe dit bijdraagt aan employee advocacy en duurzaam succes voor uw onderneming.

Keynote: Ricardo Semler

Afbeelding_Ricardo_Semler Semler is bekend omdat hij een radicale vorm van werknemersdemocratie in zijn bedrijf realiseerde. In de jaren ‘80 nam hij het bedrijf Semco van zijn vader over en kreeg ernstige gezondheidsproblemen. Tijd voor een ommezwaai, dacht hij toen. Hij gooide regels en procedures overboord, net als het organigram met afdelingen en functiebeschrijvingen. Het bedrijf werd een extreem platte organisatie en het voorbeeld voor een 21e eeuwse onderneming.

Arko van Brakel : ondernemer en CIO Semco Style Institute

Afbeelding_arko_van_brakel Van Brakel is een serie-ondernemer. Niet alleen richtte hij diverse ondernemingen op, hij investeert er ook in. De rode draad in zijn ondernemersbestaan is vernieuwen en innoveren. Arko richt zich op de ontwikkeling van ondernemerschap bij mens en organisatie. Sinds 2016 is Arko, samen met onder anderen Ricardo Semler, mede oprichter en Chief Inspiration Officer van het Semco Style Institute. Hun missie luidt: ‘Make work Awesome’!

Sven Arne Tepl: artistiek directeur Residentie Orkest

Afbeelding_Sven_Arne_Tepl Tepl studeerde altviool en kamermuziek in Keulen, New York en Hartford. Hij werkte bij verschillende gerenommeerde orkesten en produceerde voor vooraanstaande ensembles en labels. Hij was docent aan de Folkwang Hochschule en professor aan de Guildhall School of Music. Tepl weet als geen ander hoe de dynamiek van een team werkt en hoe je, door middel van vertrouwen en samenwerking de mooiste dingen maakt.

Paul Smit: filosoof en cabaretier

Afbeeding_Paul_Smit Smit studeerde af op de ‘Evolutie van het menselijk bewustzijn’ en schreef negen boeken over psychologie, filosofie en neurowetenschap. In 2016 zette hij samen met neurowetenschapper Acya Szapora de training ’12 principes van verandering’ op, om inzicht te geven in verandering. In zijn presentaties combineert hij humor en inhoud, en haakt daarbij in op thema’s als samenwerking, beïnvloeding, verbinding & verandering.